Vrijdag 7 december
Coen en Rik gaan met Jule naar de Policia Maritima en de
douane om uit te klaren, er is net een cruiseschip binnen dus de mijnheer met
de stempels laat even op zich wachten.
Al met al zijn we om een uur of 11 klaar. We kunnen gaan, ondertussen heeft
Jasmin vers fruit en groente gekocht die in het handige netje worden
weggestouwd.Nog een laatste lunch bij de marina bar nog even snel douchen
allemaal en dan gaan de trossen los. Onder luid getoeter en gejoel van de
achterblijvende Nederlanders varen we weg…naar de tanksteiger. Nog even 100
liter diesel tanken en we gaan echt weg. Vertrektijd 17.30. We moeten nog even
om de Costa Fortuna heen, die terugkomt om een medivac af te leveren.
Voorzichtigheid geboden dus! Als de reus omdraait en dezelfde koers als wij
vaart, roep ik ze maar even op, maar niets aan de hand ze hebben ons gezien en
gaan keurig om ons heen.
Zaterdag 8 december (126 mijl) dag 1
Een heerlijk zonnetje en een rustig windje stuwen ons voort
richting de carieb. om 17.30 nemen we het log op eerste 24 uur 126 mijl. Niet
slecht, maar kan beter.
Zondag 9 december (267 mijl) dag 2
Het is nog steeds heerlijk zeilen. Rik heeft zijn eerste
wacht gedraaid en alles gaat goed, we zijn nog steeds in marifooncontact met de
Mare Liberum, die 2 uur voor ons zijn weggegaan uit Mindelo. Ze zijn snel, want
we kunnen ze niet inhalen. Log geeft 141 nm, da’s 5,88 gemiddeld het gaat
beter.
Maandag 10 december (398 mijl) dag 3
Mats gaat vissen, Jasmin heeft een gouddorade besteld. Na
nog geen 10 minuten een luide schreeuw vanaf het achterdek, Papa ik zie 3
tonijnen springen. Wij denken nog van oke da’s leuk, maar die hangen niet aan
de haak. Plots springt Mats op en gaat als een gek de lijn binnentrekken, ik
heb er een!! Coen springt erheen en helpt Mats zijn grote vis binnenhalen.
Zoals Mama besteld had; een gouddorade van bijna 80 cm! Na een bloedig gevecht
(dat ik overigens weer gewonnen heb) is de vis keurig gefileerd in de koelkast
beland. Dat wordt dus gouddorade (dolphinfish) vanavond. Rik heeft de
slachtpartij nog even weggewerkt met een emmer en spons, dus alles ziet er weer
keurig uit. Voor vandaag zijn we uitgevist. Log geeft 131 nm, da’s 5,46
gemiddeld.
Dinsdag 11 december (543 mijl) dag 4
Het gaat harder waaien eerst 15 knopen dan loopt hij door
naar 20, op zich prima, maar er vormt zich een, voor ons, vervelende zee. We
hadden gisteravond de genua al binnengehaald, omdat we zonder hard zat gingen
en Jasmin het vervelend vind om met de spinakerboom uit te varen. Onder het mom
van”we moeten het allemaal leuk blijven vinden” gaat de genua dus gewoon naar
binnen. We gaan wel hard. Alleen op het grootzeil max. 7,6 kn. In de loop van
de middag loopt Mero een paar keer uit haar roer als er een dikke golf voorbij
komt, dus gaat er een reef in. Tegen de avond begint het nog harder te waaien
en draaien we het zeil nog een stuk in. We varen nog regelmatig 7 kn, maar de
stuurautomaat houdt het nu goed bij. Geen genua en 2 reven in het grootzeil. De
Mero kan veel harder als er snel gevaren moet worden. Maar wij houden het zo
comfortabel en leuk mogelijk binnen. Verwachtte aankomsttijd in Scarborough,
Tobago is 22 december ergens midden op de dag. Log geeft 145 nm, da’s 6,04
gemiddeld. Zullen we de magische 150 mijl grens voorbijgaan…
We hebben vandaag een kwart van de afstand afgelegd, dus nog
steeds niet aftellen.
Woensdag 12 december (683 mijl) dag 5
Het is een vervelende dag, Rik is inmiddels ook genezen van
zijn Atlantische overtocht drift. We hebben lekkere wind, varen met twee reven
zonder genua nog altijd rond de 6, maar het vervelendste is de golfslag, Swell
vanuit het noorden gemixt met golven vanuit het ONO dat vind Mero niet prettig.
We hebben van alles geprobeerd om haar iets lekkerder te laten liggen, maar we
rollen alle kanten op, misschien toch het nadeel van een lichte (7,5 T) boot?
Het voordeel is dat ze met weinig zeil veel snelheid houdt. De Mare Liberum is
inmiddels een dikke 40 mijl bij ons vandaan, zwaardere boot, meer stabiliteit,
meer zeil dus langere dagafstand. We zullen ze in Scarborough wel weer
tegenkomen. Gelukkig hebben we wel satteliettelefoon en dus contact. Ook met
ons walstation in Nederland, Jan de Weerman, is om de dag contact, zo kan hij
ons een update geven van het weer en de andere boten, Als het goed is wordt het
morgen vanaf een uur of 17:00 minder met zowel wind als golven, de golven, daar
zijn we heel blij mee. Wij zijn niet geboren om de oceaan over te steken.
Zoveel was na Biskaje al duidelijk en staat nu helemaal 100% vast. Log geeft
140 nm, da’s 5,83 gemiddeld
Donderdag 13 december (823 mijl) dag 6
We varen de donderdag in zoals ook de woensdag was.
Gedurende de nacht loopt de wind iets terug, maar de golven blijven. We hopen
dat zoals voorspelt bij de 40ste breedtegraad de swell draait naar
het oosten, zodat we dan wind en golven uit het oosten hebben. Dat zal een heel
stuk rustiger varen. Voorlopig worden wij goed door elkaar geschud. Wel hebben
we de grens van 1400 nm te gaan doorbroken, op het moment van schrijven, moeten
we er nog ‘maar’ 1378, dat moet in 10 etmalen kunnen. Log geeft 140nm, da’s
5.83 gemiddeld.
Vrijdag 14 december (958 mijl) dag 7
De nacht was nog steeds vervelend en we hebben onze eerste
squalls gezien, 8,5 kn met 2 reven, daar kwam dus best veel wind uit. Nog 24
uur op het moment van schrijven en dan zijn we halverwege, daar is iedereen aan
toe. Na het halverwege punt varen we waarschijnlijk snel een doldrum in. Dan
gaan we niet vooruit, maar kunnen wel even allemaal ontspannen en douchen!
Inmiddels ook de magische grens van 1200 nm doorbroken. We gaan gestaag naar
halverwege, waar we morgen aan hopen te komen, dan gaan we echt aftellen. En
dan slaat het noodlot toe, met wat gekraak stop de autopilot ermee, een snelle
inspectie leert dat de riem gebroken is. Geen probleem we hebben een reserve
riem en zelfs een reserve automaat! De reserve riem blijkt niet de goede, dan
de hele nieuwe automaat. Met wat gepuzzle en gemacgyver, zit die erop. Aan
en………te licht, krijgt het wiel niet rond. We besluiten om voorlopig met de hand te
sturen. Happy hour en 24 uurs punt zijn inmiddels gepasseerd. Daar hadden we
geen tijd voor. Maar, alsnog ; Log geeft 135 nm, da’s 5.63 gemiddeld
Zaterdag 15 december (1068) dag 8
Met de hand sturen door de nacht is goed gelukt,
weinig zeil
vanwege de wat onervaren bemanning, geeft niet we gaan de de kant op. ’s
Morgens dan eindelijk begonnen met wat we “onderweg” zouden doen. We
hebben
Cheese de Windvane uit de mottenballen gehaald, na wat opstart problemen
hebben
we hem uiteindelijk aan zodanig staan dat we er de nacht mee door
durven, dit
scheelt een hoop slaap bij een hoop mensen. Wel weinig snelheid kunnen
maken,
vanwege het geklooi om hem aan het sturen te krijgen. Gelukkig konden we
wel happy hour doen vandaag en vanwege het feit dat we het
halverwegepunt gepasseerd
ijn, ging it tezamen me kinderchampagne en maar liefst 3 soorten chips
en
drop. Log geeft 110 nm, da’s 4.58 gemiddeld
Zondag 16 december (1181) dag 9
De nacht door gaat goed, op een gebroken touwtje van Cheese
na. Als het licht wordt gaan we de
touwen vervangen en hem opnieuw instellen, dan zou het beter moeten gaan.
Voorlopig gaan we vooruit, al is het nog steeds niet hard en niet helemaal de
goede kant op. We hebben gisteren ook
besloten om overdag met de hand te sturen, zodat we meer snelheid kunnen maken,
natuurlijk hopen we dat we ook cheese zover krijgen om zijn werk goed te doen. Log
geeft 113 nm, da’s 4.7 gemiddeld
Maandag 17 december (1303) dag 10
Vandaag de touwen van Cheese vervangen, maar geeft niet echt
een verbetering.
Vanwege de snelheid, besloten om ook afgelopen nacht met de hand te sturen,
helaas bleek al snel de wind op, dus hebben we de motor moeten starten.
Vanmiddag werden we nog opgeroepen door een Duitse solozeiler van de Living a
Dream, een 27 ft Condor,, die hij in jachthaven Noordschans aan het Hollands
Diep gekocht heeft, vervolgens 4 weken gereed gemaakt en uitgevaren… nu op weg
voor Kerstmis op Barbados. Overdag zijn we nog bezig geweest met onze
autopilots, de oude hebben we de riem succesvol gerepareerd, maar de autopilot
werkt niet met de verdikking in de riem. Een tegenvaller, we hadden goede hoop
hem weer te kunnen gebruiken. Dan maar weer met de hand en ’s nachts met
Cheese. De wind zou toenemen, heeft dat ook even gedaan, maar neemt nu weer af.
Een hele tijd zo rond de 5+ knopen gehaald met de windvaan, nu drijven we weer
rond de 4. Het zit niet mee. Voor de kerst Tobago halen word lastig. Zo rond
3.30 LT neemt de wind weer toe, we halen snelheden van 5,5 knots. Jippie! Log
geeft 122 nm, da’s 5.1 gemiddeld
Dinsdag 18 december (1420) dag 11
Vlak na het avondeten van gisteravond, terwijl Rik en ik met
de windvaan bezig zijn, weet een vliegende vis de weg door het bovenluik te
vinden en stuitert binnen in de salon met daarin Jasmin, Mette, Jule en
topvisser Mats, allen gillen ze, maar Jasmin weet de vis in de beslagkom naar
buiten te krijgen, helaas voor de vis, gooit Jasmin hem aan de verkeerde kant
van het kindernet. Log geeft 117 nm, da’s 4.88 gemiddeld
Woensdag 19 december (1532) dag 12
Voortgang gaat goed, afgelopen nacht lekker op de windvaan
gevaren, alleen op de genua toch nog zo’n 4,5 a 5 knots gehaald. Vanmorgen snel
op de hand gaan sturen, gaat vooral veel sneller doordat we dan het grootzeil
erbij zetten. Vanmiddag hebben we op 12 58 696 N en 50 47 020 W een flessenpost
laten varen, benieuwd of we er ooit iets over horen. Tegen schemering meldt
zich nog een grote vis bij de boot, een meter of 4 a 5 denken we. Het lijkt een
haai, even snel als hij er was is hij weer weg. Een 20 minuten later komt hij
terug met een luide afblaas uit het luchtgat laat hij weten dat het geen haai,
maar een walvisachtige is. Log geeft 112 nm, da’s 4.67 gemiddeld
Donderdag 20 december (1658) dag 13
Vannacht bijzonder veel snelheid behouden met de windvaan.
Zo zouden we een 120 nm+ dag kunnen maken, het zal toch niet dan toch voor de
kerst op Tobago? We vangen nog een grote (78cm) gouddorade die snel tot filet
wordt omgetoverd. Vanmiddag heerlijk kibbeling ervan gegeten, vanavond Mahie Mahie met rijst. Log geeft 126 nm, da’s
5.25 gemiddeld
Vrijdag 21 december (1768) dag 14
We zijn de nacht weer goed doorgekomen, weliswaar niet zo
snel als gisteren maar Cheese Loose de windvaan houdt zich fier overeind, een
paar kleinigheidjes daar gelaten, werkt hij prima. Wat zijn wij blij dat hij de
nachtdienst voor ons doet. Log geeft 110
nm, da’s 4.58 gemiddeld
Zaterdag 22 december (1891) dag 15
Dag loopt voorspoedig, we gaan snel, we gaan het redden,
voor de kerst zijn we in Tobago. We stellen het plan om naar Scarborough te
varen bij. We gaan naar Charlotteville, gewoon, omdat het kan! Dan als ik
lekker lig te slapen, een klap, Jasmin kijkt naar de snelheid die loopt heel
snel terug naar 2,1 kn. Ze maakt me wakker en ik schiet naar buiten, het blad
van de windvaanstuurinrichting is weg! Snel de touwen los en ik neem het roer
over, we varen op dat moment op 11 12.941 N en 57 21.455 W, we moeten nog 190
nm, dat word dus met de hand sturen. Om 3.00 uur lost Rik me af, we gaan leker
snel alleen op de genua. Morgenochtend zien we verder. Log geeft 123 nm, da’s
5.13 gemiddeld
Zondag 23 december (2017) dag 16
Ik ben om 6.00 uur op en wil Rik aflossen, hij komt met de
blijde mededeling dat hij nog lang niet moe is, ik ga snel terug naar mijn bed
en ga nog een uurtje liggen. Gedurende de dag gaan we met 6+ kn met als
uitschieter een 9,4 van een golf af! . Onderweg komen we de Colossus tegen, een
groot vrachtschip, we roepen haar op en vragen waar de reis heengaat. Zij gaan
naar Walvisbay (waar dat ook moge zijn!)Log geeft 126 nm, da’s 5.25 gemiddeld
Maandag 24 decemberdag 17
Gisteravond is er bezoek gekomen, zo rond 20.00 uur landde
er een vogel op de giek. Het beestje is zo vermoeid dat een foto met flits niet
eens voor het opheffen van het hoofd zorgt. Gedurende de nacht blijft hij
zitten hier en daar een vies visachtige witte derrie spuiend (@#$%$#) Om
ongeveer 2.30 uur, we moeten dan nog 4 o mijl zie ik de eerste lichtschijnselen
van Tobago, zal ik iedereen wakker maken, of toch maar laten slapen. Ik kies
voor het laatste, een lichtschijnsel is nou ook weer niet zo bijzonder. Rik
staat nu op wacht en mag Tobago bij dag als eerste zien (misschien!) Vanmorgen
om 06:00 uur was bijna iedereen wakker. Mats zag als eerste het eiland Tobago
liggen. Nog een paar uur en we zijn er! De vogel was er ook nog, heeft de hele
boot precies onder de giek, ondergescheten. Inmiddels is hij weggevlogen. We
varen om het noorden van Tobago en moeten nog even tussen een uitstekende en
een net onder water staande rotspunt door, maar alles gaat goed. Om 10.50
worden we verrast door een tropische regenbui, die zo intens is, dat we de baai
waar we in willen varen uit het oog verliezen. Met bakken komt het uit de
lucht! De boot is in ieder geval niet meer zout! We laten het anker vallen en
zowel links als rechts van ons beginnen twee Aussies te kwaken dat we te
dichtbij liggen. We halen op en gaan een stukje verder liggen. Na de bui komt
de man zich verontschuldigen en nodigt ons meteen uit voor een lunch op eerste
kerstdag. Ik dacht heel even dat het Fransen waren, maar achteraf waren het
allemaal prima lui!
We hebben : 2152
mijl gevaren (3985.5 km)
399.5
uur erover gedaan
Gemiddeld
5.39 knopen (9,98 km/h) gevaren
42
uur gemotord en ongeveer 80 liter diesel verbruikt.
2
gouddorades (77 en 79 cm) gevangen gefileerd en gegeten
1
walvisachtige gezien
1
miljardmiljoen vliegende vissen geteld en ongeveer 1000 dood van de boot gehaald
48
uur met de hand gestuurd
De windmeter van de mast zien vallen
De stuurautomaatriem gebroken
Het roer van de windvaan verloren
Elke dag telefonisch contact gehad met de Mare Liberum
Om de dag telefonisch contact gehad met Jan de Weerman (Zuiddam)
Maar het belangrijkste is:
WE ZIJN ER!
Charlotteville, TOBAGO,
ZUID AMERIKA
Wauw super
BeantwoordenVerwijderenPrachtig verslag, klinkt alsof ik erbij geweest ben ;-) Nou, op afstand voelt dat ook een beetje zo. Ik mis nu al het tweedaags contact en keek dagelijks uit naar een nieuw verslag op de site.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig wat jullie gepresteerd hebben. Wens jullie een hele fijne en gezellige jaarwisseling en alle gezondheid en veilige mijlen voor 2013.
Jan
Yeah! Geschafft :)
BeantwoordenVerwijderenDag Coen en Jasmin,
BeantwoordenVerwijderenKlasse dat jullie het geflikt hebben. Niet zo snel, maar jullie hebben uitstekend begrepen dat het een toertocht en geen wedstrijd is. Ik zie dat jullie nogal eens alleen met het grootzeil of de genua varen.
Een klein tweede zeil, vooral een high aspect fok, geen veel richting stabiliteit en doet de boot veel rustiger varen. Ook wat sneller en ook dat is goed voor een stabielere vaart. Tijd genoeg om daar eens mee te experimenten.
Een fijne jaarwisseling gewenst, groeten van ons aan de kids en nog heel veel plezier onderweg.
Groeten,
Wim
Fijn oud en nieuw gewenst en nog veel veilige zeil miles toegewenst.
BeantwoordenVerwijderenAnne mist Mette met turnen en vraagt steeds waar jullie nu zitten en wijs ik dan aan op de wereld bol.
Edwin Karin Anne en Thijs
Geweldig verslag van dit deel van jullie reis, geniet van de Cariben, Foppe
BeantwoordenVerwijderenHallo lieve mensen, wat een prachtig verslag en een mooie reis. Kerst en nieuw jaar in Zuid Amerika een bijzondere ervaring ! Alle beste wensen voor iedereen voor 2013, en dat het een uitdagend en ondernemend jaar mag worden . Groetjes Sanja, Patrick en Ziva (en ja ik loop inmiddels door het huis te rennen.)
BeantwoordenVerwijderenHallo mensen, dat is een felicitatie waard, het verslag gaf mij het gevoel van een droom die werkelijkheid was geworden. We waren nog in Gambia enkele weken geleden, zag een NL boot maar kon de naam niet lezen. Veel succes bij het vervolg van de reis Groeten van Nel en Leen
BeantwoordenVerwijderenHa, dat was een spannend reisverslag. Vooral die vliegende vis door het dakluik is hilarisch.
BeantwoordenVerwijderenMats je bent al een echte visser!! Goed hoor.
Gelukkig 2013 en nog een behouden vaart en vooral heel veel plezier in Zuid-Amerika.
Liefs, Dolf en Liesbeth
Knap gedaan, zonder al te veel meleur aan de boot.
BeantwoordenVerwijderenWens jullie een voorspoedig 2013 en genieten in Zuid-Amerika.
gr. Roel Boers
Geweldig dat jullie aan de overkant zijn. Het verslag net gelezen, het lijkt wel een spannend boek. Geniet van je dagen aan de wal. Gelukkig 2013 en nog vele mooie dagen en plezier.
BeantwoordenVerwijderenGrt Fred
Lieve familie,
BeantwoordenVerwijderenWat een super dat julllie deze mijlpaal hebben gehaald, wat een ervaring heel speciaal! Wij wensen jullie voor 2013 een super mooi jaar toe met hopelijk nog meer mooie avonturen.
Liefs,
Rene & Helma
Als ik lees dat er aan die hengel die ik gegeven heb , ben ik toch wel een beetje jaloers op mats met die grote vissen die hij vangt geweldig.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Han & Elly Hilgen.
Beste familie Schoon
BeantwoordenVerwijderenGeweldige prestatie dat jullie deze oversteek hebben volbracht.
Heel veel geluk voor jullie 1n 2013 en ik blijf jullie volgen.
Geniet van al het goede wat daar is te zien en te doen.
Groet Derk Kippeman
Hoi Coen en gezin,
BeantwoordenVerwijderenallereerst de beste wensen voor dit jaar.
Wat een geweldige prestatie om het toch zo voor elkaar te krijgen nu ergens in de Caraibische Zee rond te zeilen.
Zeil-petje af!! Geniet van de steelbands en caraibische cocktails. Het ga jullie nog steeds goed! Ik blijf lezen!
Groeten,
Rob vander Klooster
Leuk om te lezen! Wij zagen nog een flesje drijven een paar graden noordelijker, wie weet;-)
BeantwoordenVerwijderen