maandag 24 september 2012

Van Lissabon naar Lagos

In Lissabon  hebben wij in de ochtend even wat schoolwerk gedaan en Coen en Jule hebben ondertussen een wasje gedraaid en de boot schoon gemaakt. Na het harde werk zijn wij richting het Ocenarium van Lissabon gelopen. Hier hebben wij de hele middag doorgebracht. Het was erg leuk. Zij hebben gewoon de Atlantik na gemaakt en hebben momenteel ook nog een tijdelijke exhibition over schildpadden. De kinderen waren erg onder de indruk van de reuze-schildpadden, de haaien en de mega roggen. ' S avonds liepen wij door naar het reuze winkelcentrum want de grote super had een afspraak met de marina over gratis delivery! Dat was DE kans om weer wat blikjes en andere zware dingen in grote hoeveelheden in te slaan. Helaas moet je wel 1 uur aan de kassa rekenen - dat gaat dan weer op zijn Portugees... Wij waren dus bekaf en hebben gewoon van de super een taxi naar de marina genomen en waren pas rond 22 uur op de boot. Gelukkig hadden wij een gebraden kip meegenomen. Dinsdag was dan sightseeing in het centrum aan de beurt. Wij hebben gewoon van de Hop on en Hop off - bus een all-in-ticket gekocht en zo heel veel per bus en tram gedaan. Dat was relaxed :-). Lissabon is leuk, maar ook erg door de Expo getekend. Bijna alle recente verbouwingen en vernieuwingen/verbeteringen zijn gebeurd door/voor de Expo. Als je dan wel in al die reuze nieuwe woonhoeken ziet dat bijna alle winkel- en horeca panden leeg staan, krijg je zo je vraagtekens of zo'n beurs als de Expo echt zo veel verbetering naar een land brengt.
Woensdag gingen wij pas ' s middags weg vanwege de stroming en zo hebben wij nog schoolwerk kunnen doen. Inmiddels was Jasmin al een beetje onrustig want blok 1 hebben wij in 2 weken gedaan! School rekent 3 weken + 1 herhalingsweek. Dan begin je toch te denken dat je het niet goed doet of niet genoeg oefeningen doet. Gelukkig kwamen wij bij onze volgende stop weer de 'Flying  Circus' tegen een Irma is juf een geeft haar twee jongens ook les op de boot. Zij kon mij toch gerust stellen want zij werkt gemiddeld maar 1,5 uur met de jongens per dag en zegt dat het zo snel gaat omdat zij geen afleiding hebben. Ik doe nog steeds 3 uur per dag maar ga mij nu niet meer stressen om de vaardagen (dan doen wij geen les) weer in te halen. Het eerste dictee van Mats ging dus ook erg goed - maar een foutje!
Wij liggen nu lekker in de baai van Sines. Sines is de geboorteplaats van Vasco Da Gama en hier hebben we dan ook menig schooluurtje aan besteed, met natuurlijk de praktische onderbouwing. Hier kun je prima ankeren voor een leuk strandje. Gisteren hebben wij de vrijdag een beetje met de 'Flying Circus' doorgebracht . Vooral Mats had het erg naar zijn zin, hadden de, jongens toch een soort waveboard waarmee je kan oefenen over het water te slippen. 's Avonds kwam er iemand van de marina langs om even te melden dat er een rescue oefening voor onze neus zou plaatsvinden (wij dachten al, wat een rare plek heeft die visser naast ons gekozen om met zijn bootje te gaan liggen en hij deed ook niet erg veel....). De visser zou dus gered worden. Wij zaten lekker te BBQ’en en voor onze neus kwam eerst een helikopter, dan de strandwacht, vervolgens de speedboot van de kustwacht, zo rond 10 ziekenwagens en afsluitend de blusboot. Nou dat was leuk voor de kinderen!!! Vandaag zijn eerst wezen tanken en hebben wat nieuwe visspullen voor Mats gekocht, hij heeft namelijk in Cascais een beluga gevangen! Daarna naar het strand gegaan en daar op het strand blijven hangen. Een beetje in het gezelschap van Heinz (een duitser met een zus in Keulen) en we hebben kennis gemaakt met een leuk Noors gezin. Zij hebben ook drie kinderen, wel wat jonger dan onze, maar het was gezellig. Op een gegeven moment was Jule aan het spelen met het noorse jongetje en een portugees jongetje van de bar. Ging allemaal prima. Iedereen in zijn eigen taal en toch werkt het! 's Avonds nog even uit eten in een echt local restaurantje, verse kip en sardines van de BBQ! Heel dorps en eenvoudig maar onwijs lekker (veel knoflook) en een gezellige familie welke het restaurantje runde. Zij waren weer erg gek op Jule, maar ook met de rest gewoon gek aan het doen en maar in het portugees aan het doorpraten. Nu blijven we morgen een dagje, ook omdat er geen wind voorspeld is en dan gaan we verder richting Lagos.We zijn dus ’s avonds om 21:00 uur vertokken richting Lagos, geen wind en ook niets voorspeld. Dus motortje aan en autopilot aan en we konden met een gangetje van zo’n 5,5 knoop de eerste 52 mijlen doen. Precies volgens planning ronde we om 07:00 uur Cabo Sao Vicente en zijn dus in de Algarve. ;s Nachts wel wat dolfijnen gezien, maar vanmorgen kwam de hele familie nog even zwaaien, meer dan 20 dolfijnen die ruim een half uur sprongen, dansten en nog veel meer gekkighid uithaalde. Hier doen we het dus onder andere allemaal voor. Zo rond 12.30 komen we aan in Lagos en melden ons bij de receptie, 10 euries voor de toegangspas als borg afleggen, 3 euries voor de wasmachine en oja bijna vergeten ook nog even 60 EURIES voor ons jacht, en ja scherpe lezers, dit is voor een nacht. Ik verwacht minstens een champagne ontbijt op bed voor dit geld of gouden kranen op het toilet….maar helaas. De kinderen spelen met de kinderen van de flying circus die vlak naast ons liggen, ’s avonds koken de mannen maar weer eens (pizzahut) en om 22.30 ligt iedereen in zijn/haar mandje. Dit zetten we dan ook pas dinsdag op de site J