dinsdag 4 september 2012

Zondag 26 augustus tot zondag 2 september

Vanwege het tijdverschil (1 uur terug) waren wij lekker vroeg wakker. Snel ontbeten en dan de stad in. Het is maar een klein stukje lopen en dan met een pontje naar de overkant (bijna zoals thuis). Daar aangekomen pakken wij de touristische tram en gaan het centrum in. Timo had ons nog met zijn kaart van de dagen drvoor achtergelaten en had ook nog wat dingen aangekruist welke leuk om te zien zijn. Wij hadden de gps mee en gingen zo ook nog achter een Cache aan (helaas de laatste opdracht niet kunnen vinden). Porto is een mooie stad met veel geschiedenis, trotse gebouwen en een studentikose flair. Helaas is er de laatste jaren weinig aandacht aan het onderhoudt van de gebouwen besteedt alhoewel er ook hele wijkjes weer opgeknapt zijn. Verbaasd hebben wij ons dat in zo een toeristische stad op zondag toch echt wel bijna alle winkels dicht waren en ook heel veel cafés en restaurants niet open gingen. Naar uren rondlopen (de stad staat op een berg…….) zijn wij hetzelfde ritje terug gegaan. Maandag zijn wij nog een keer de stad in en hebben deze keer voor de echt touri-bus (Hop on en hop off) gekozen. Dit was leuk, zo kwam je ook nog in de buitenbuurtjes even langs en ook nog heel even aan de andere kant van het rivier. Ook is wel leuk dat wij hier op heel veel plekjes in de stad gratis Wifi toegang hadden (staan ook in de map vermeld).
Dinsdagochtend zijn wij vroeg vertrokken en deze keer ging het naar Aveiro. Wij gingen de Ria in en dan nog helemaal een half uurtje doorvaren. Toen kwam je bij een hele lange steiger en een soort bouwruine. Dichtbij zag je de snelweg en daar achter wat gebouwen. Wij dachten eerlijk gezegd dat wij zo maar weer moesten omdraaien. Maar wij gingen eerst maar aanleggen om te kijken. (even opletten: een hoogspanningskabel vlak voor de steiger, de ene kaart zegt 18 de andere 21 meter! Wij zijn er in ieder geval bij hoogwater met 18.60 meter, veilig onderdoor gevaren!) Er was een behulpzame mijnheer op de steiger en hij vertelde dat wij hier bij een watersportvereniging zijn en maar op 10 minuutjes loopafstand van het centrum zijn. Nou ja, het zag er niet zo uit maar we bleven wel even. Even later kwam ook de man van dienst en wij mochten blijven. Coen en Jule gingen de papieren doen en zijn direct op een biertje en een drinkpakje getrakteerd. Heel vriendelijk hier! Er wordt gezegt dat deze stad het Venetie van Portugal is. Nou het is niet zo kan ik jullie vertellen. Het is best leuk met wat oude bootjes welke toeristen door 5 kanalen varen (met afgezaagde roerbladen en buitenboordmotoren in een bun )Het centrum is schattig, maar heel klein. Met 1 dag heb je alles gezien. Wij konden hier wel nog even een internetkaart voor 30 dagen regelen. Leuk was dat de haven waar wij lagen naast een zoutmakerij lag. Zo konden wij ’s ochtends met de kinderen even gaan kijken hoe je het zout uit de zee trekt. Erg leuk om te zien en we hadden weer een gratis schoolles!
Ook heeft Aveiro een hele mooie begraafplaats. Wij zagen hem van de achterkant en toen wij zeiden dat wij daar even naar toe wilden vonden Mette en Mats dat heel vreemd. Eenmaal binnen was het allemaal zo erg niet. De wat rijkere families bouwen hier kleine huizen voor de overleden familieleden. Deze zijn heel mooi om te zien. Ook de andere graven zijn leuk. Hier zijn de meeste graven van wit steen of marmer en ze houden wel van lekker dik opscheppen. Zo zijn de graven met veel beelden en skulpturen versierd en ook foto’s teksten en bloemen ontbreken niet. Het ziet er heel vriendelijk en licht uit. Toch anders als bij ons.
Donderdag zijn wij heel vroeg weg. Er was goede wind voorspeld, maar later op de dag zou de wind en ook de golfhoogte behoorlijk aantrekken. Op die tijd wilden wij de haven binnen zijn. Het was lekker zeilen, maar wel schommelen. Rond 15.00 uur kwamen wij de haven naar binnen en hadden toch bij binnenkomst op de teller 36 knopen wind. Nou dat was lekker op tijd! Snel in de enige marina gaan liggen en alles opruimen. Even betalen (eerst bij de politie melden!) dan vervolgens terug om 37,53 af te tikken, geen aanrader deze “marina”. De volgende morgen op tijd weer weg om naar Nazare te varen. Dat op tijd werd even iets later, want de navigatie computer besloot ermee te stoppen, gelukkig hadden we de kaarten en de cursus kustnavigatie nog om op terug te vallen.
Heb ik toch mooi gered een rechte lijn van 35 mijl En dat alles onder zeil, sinds ons vertrek van De Woude is dit onze eerste volledige zeildag! Bij binnenkomst in de baai van het prachtige Nazare trok de wind 1,2,3 aan tot opnieuw zo’n 35 knopen……. Om dan onder zeil een haven in tevaren samen met een vissersboot is geen goed idee, dus vlak voor de haven maar even het zeil ingetrokken en op de motor naar binnen. Prompt was ook de wind weer weg. Op de steiger stond een hevig gebarende oude Engelse Capt’n met zijn kruk te zwaaien en iedereen stond te roepen dat ik kanaal 9 aan moest doen (wat ik overigens keurig aan had staan, met luidspreker nota bene!). Deze ietwat slecht ter been zijnde engelsman, die , althans dat dachten wij toen nog, erg diep in het glaasje had gekeken, bleek de havenmeester (of manager). De man bleek niet dronken of onder de drugs, hij was gewoon slecht te verstaan. Nadat wij allervriendelijkst waren overladen met weerberichten voor de komende 6 dagen (gales 8, 9 beaufort etc.(deze klopte van geen kant met de onze trouwens)) hebben we bij hem in de boot papieren ingevuld en een sleutel gekregen. Het bleek overigens een beste vent, met gevoel voor humor. Hij gaf later ook toe dat hij niet helemaal meer wist of hij mij opgeroepen had . Anyway…….. Leuk haventje om aan te doen. Zaterdag hebben wij de stad bekeken en zijn naar de vuurtoren gelopen, een hele trip, voor eigenlijk niets. Het stadje is wel leuk, maar erg toeristisch. ’s Avonds hebben wij nog wel heerlijk gegeten en hebben de laatste bus taxi terug naar de haven genomen. De taxi bleek overigens maar liefst 0,50 cent duurder dan de bus…
Zondagmorgen hebben we nog wat inkopen gedaan bij de supermercado bij de marine, de man heeft van alles, zelfs campinggaz en zijn om een uur of 12 richting Sao Martinha Bay gevaren, een inham tussen de rotsen waar een soort lagune gevormt is. Wij dachten hier een heerlijk rustig strandje te vinden, maar dat dachten 15000 portugezen ook, hopelijk is het morgen minder druk dan is het maandag en zijn de vakanties voorbij (hopen we), de onze in ieder geval wel. Morgen begint bij ons het echte werk. Om 9 uur gaat de scheepsbel en dan gaat obs “Mero” van start met juf Jasmin. De groepen 4 (Mats)en 7 (Mette) zijn vertegenwoordigd als ook een speciaal klasje voor aanstormend talent (Jule). Papa Coen gaat terug naar de technische school en even wat klusjes opknappen.

1. Wat een prachtig verslag weer, heel erg bedankt. Het is gewoon hardstikke leuk jullie avonturen en belevenissen te lezen :-)) En Mats, Mette en Jule leren zoveel meer dan wat een school ooit zou kunnen bieden. Pure praktijkervaring ter plekke!
    Vandaag is de HISWA begonnen op de nieuwe lokatie in Amsterdam-Noord. Op fietsafstand dus a.s. donderdag ga ik me verlekkeren aan al dat moois.
    Plezier en succes verder.