maandag 8 oktober 2012

Fes Riad Baraka - Midden Atlas en de Medinas

Wij zijn 3 dagen in Fes geweest. Donderdagochtend met de trein heen. Naar onze “Chambre hotes”. Dit was erg leuk  en het was echt wat je van zo'n Marokkaanse Riad verwacht. Een leuke kamer met openslaande terrasdeuren naar het zwembad. De kinderen vonden het ook erg leuk (vooral het zwembad) en zo hadden de ouders ook rust. Wij moeten ook nog even zeggen dat de eigenaar van het hotel heel relaxed was het de kinderen mochten ten allen tijden in het zwembad!

In de late middag zijn we nog even de medina naar binnen. Spannend! Je ziet hier alles: schildpadden, ezels, kameleons, geitenhoofden, schapenhoofden, kamelenhoofden, haaienhoofden, kruiden, fruit, schoenen, mobieltjes, kleren, sieraden, tapijten en en en
De mensen zijn erg vriendelijk en als je vraagt mag je van alles zien. Zo heeft ons een meneer meegenomen naar de werkplekken van de wevers. Voor een stuk zijden schaal van 2x2m hebben zij de hele dag nodig.

een weer een ezel....
voor 2 euro scheren...
kamelenhoofd
 Als je boven bent kom je bij de Kashba (soort vestiging in de medina). Hier liepen wij naar binnen, maar al naar 50 m kwam een meneer en maakte ons duidelijk dat wij beter hier uit zouden kunnen gaan. Dat deden we dan ook maar. Naar wat rondvragen wat de reden was, horden wij dat in deze Kashba inmiddels een hele arme wijk gevestigd is. Hier wonen dus echt de mensen die niets hebben en dit zou toch “gevaarlijk” kunnen zijn. Waarschijnlijk niet voor ons leven, maar gewoon voor je fototoestel of portemonnee.

weven
De volgende dag hadden we met een gids en autotoer afgesproken. Hij kwam ons om 10 uur in het hotel ophalen. Wij gingen Fes uit richting de bergen het “Midden-Atlas”. In de vallei richting de bergen zitten allen olijvenbomen. Als je op een bepaalde hoogte bent is het te koud voor olijven en groeien er fruitbomen (vooral appels en kersen). Als je dan nog hoger de bergen inrijdt zie je de nomaden. Zij wonen nog steeds in de grotten of tussen de bossen in tenten. Sinds de nieuwe koning regeerd moeten zij een vergunning hebben om met hun dieren te verplaatsen, dit omdat de  kinderen naar school moeten. Sinds deze wet bestaat blijven ze in kleinere omstreken zitten en de kinderen leren nu ook Arabisch en Frans. Deze nomaden hebben vooral schapen en geiten. Je ziet her en deer ook een koe, wat kippen, kalkoenen en veel ezels. Deze worden hier echt nog als werkdieren gebruikt en zo horen wij rond 500 keer per dag “EN EZEL EN EZEL” want onze kinderen springen helemaal uit hun dak als ze zo’n beestje zien.

Wij zijn de hele dag door de landschap gereden. In totaal zo’n 250 km. Indrukwekkend was ook de stad Ifrane. Tot 1920 stonden hier geen huizen en wonden de mensen nog in grotten. Toen kwamen de Fransen en begonnen te bouwen. Tegenwoordig is het een stad met meer dan 40.000 inwoners. Helemaal moderne architectuur (het wordt ook het Zwitserland van Marokko genoemd). Het is de stad war de rijke mensen in Marokko een tweede vakantiehuis hebben. Alles is goed verzorgd en je ziet geen vuil op straat. De koning heeft hier en Paleis op een stuk grond van maar 84 hectare….
Wij zijn ook nog een plekje geweest waar de Ceder-bomen groeien. Daar zitten wat apen. Deze zijn met de Arabieren naar Marokko gekomen. Maar die beestjes waren zo gevuld door de toeristen dat ze geen pinda's meer van ons wouden. Wel wat water!

’S avonds hebben wij in ons hotel gegeten. Daar was het koeskoes-avond. Lekker!!!!! Jule heeft het eten helaas niet gehaald. Ze was te moe van deze drukke dag.

De volgende ochtend even uitgeslapen (8 uur… Want de kinderen zaten te trappelen ze moesten zwemmen. Lekker van het ontbijt genoten en wat gezwommen en het bad met warm water was ook wel geliefd

iedereen moe naar een lange dag...

’S middags wouden wij naar de andere Medina van Fes (er zijn twee: Oude Medina is uit het jaar 800 en de Nieuwe Medina uit het jaar 1400). Wij hebben bij de entree van de medina helaas de verkeerde port genomen (rechts in plaats van links) en zijn in een hele arme buurt terecht gekomen. Mensen waren wel aardig maar toch was het raar om daar rond te lopen. Gelukkig kwamen we een aardige jongen tegen en deze leidde ons naar een uitgang. Nou dan toch maar naar de andere medina en daar bij café clock weer bijgekomen. Dit café is een aanrader! Soort studenten/toeristen café. Leuk lekker en toch nog goede prijzen en de locals komen hier ook.

Rond 4 uur gingen wij richting het treinstation. Daar konden wij Mathieu, Roos en de kinderen (van de Waltzing Mathilda) nog even welkom heten want zij kwamen met de trein uit Rabat! Toen wij naar 2.5 uur in de trein in Rabat bij onze boot aankwamen gingen de kinderen maar meteen kijken welke boten er nog aangekomen waren. En ja hoor, de Sailaway was er! Dit was feest voor de kinderen. Wij ploften nog snel in het restaurantje voor de haven om snel nog een pizza te eten. Jule haalde ook deze keer het avondeten niet! Tijdens het wachten op de pizza was ze weer in slaap gevallen.

Vanmorgen – op een zondag -  hebben wij dan toch maar school gedaan. We moesten 2 dagen inhalen… Daarna eindelijk de buitenkant van de boot goed schoongemaakt, weer een wasje gedraaid en verder eigenlijk niets. De Sailaway kwam langs om pannenkoeken te eten – dit hadden we nog aan Isis beloofd. Suus had nog lekkere Spaghetti voor de groters gekookt en zo hebben we met z’n allen bij ons op de boot gegeten. De kleintjes moesten op tijd naar bed – maar Mette en Isis hebben nog even vrijwillig de afwas verzorgt! Nu gaan de meiden bij ons slapen en morgen gaan we samen school op de boot doen.

1. Hi Coen en Jasmin,
    Mooie reis tot nu toe. Wel zie ik in veel foto's nu een storende lichte of anders gekleurde band dwars over de beelden opduiken. Kijk of je het oplossen kan en anders ... maar een andere camera.