maandag 11 maart 2013

Ile de Saints en Guadaloupe

En de Franse gastenvlag maar weer omhoog!
Na Dominica gingen we op weg naar Ile de Saints, een eilanden groepje onder Guadeloupe. Na een heerlijk zeiltochtje voeren we tussen twee cruiseschepen door de anker/mooring plaats op. We konden gelukkig een mooring dichtbij de kant oppakken en zo lagen we heerlijk onder de zon met uitzicht op het dorpje. Al snel kwamen er twee dolfijnen langs in de baai, die daar schijnbaar al een tijdje vertoeven het is een vrouwtje met een jong van 9 maanden. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, zwommen zij iedere dag heerlijk tussen de boten door, met in hun kielzog een flink aantal snorkelaars, kanoërs en zelfs dinghy's.
plaatje uit een prentenboek? nee, vanaf de Mero
Nadat de Rafiki ook was gearriveerd en aan een mooring achter ons was gaan liggen, zijn we gezamenlijk het dorpje in gegaan om in te klaren. Zoals alle keren daarvoor op Franse eilanden staat er ergens een computer en moet je zelf de gegevens invullen, even printen en de mijnheer, mevrouw achter de kassa van het etablissement zet een stempel en neemt variërend van 1 tot 5 euro aan. Klaar is Kees (in dit geval Coen, omdat hij de kapitein is). We zijn nog even naar de zeilmaker geweest, maar die was helaas dicht.  Nadat we nog even met de dolfijnen gezwommen hadden zijn we de volgende morgen na school richting Guadeloupe gegaan.
Coen en Jule snorkelen met dolfijnen

Op Guadeloupe zijn wij even bij Deshayes gestopt, maar alleen maar om er te slapen (ergens moet je ook afstrepen). Net voor de baai zijn wij eindelijk op 2 walvissen getrakteerd! Tot nu toe hadden wij "alleen" pilotwhales gezien. Deze aardige walvis ging ook nog een indrukwekkende sprong zo'n 300 meter achter onze boot maken. Nou bedankt! Dit was een mooie afsluiting van de zeildag. De volgende ochtend was het 6 uur vertrekken richting Antigua. Deze keer zo'n 40 mijl en wij willen op tijd aankomen. Toen wij uit de baai voeren komen de 2 walvissen nog heel even in de verte langs. Mooi afscheid van ons mini-verblijf bij Guadeloupe!
walvis in de verte.....

1. Het is iedere keer een feessie om jullie blog te lezen. Geniet r nog maar van, want het is hier -12 (gevoelstemperatuur). De winter gaat maar door.
    Ineke gaat vanavond naar Suus om toetsen e.d. af te geven (sorry kids). Veel geluk!