zaterdag 1 juni 2013

Puerto Rico / Spaanse Maagden Eilanden / Spanish Virgin Islands

We komen ’s middags aan op Culebra een prachtig eiland voor Puerto Rico, we bellen de Customs met onze sat telefoon die tijdens het gesprek out of credit gaat. We lopen naar het vliegveld en regelen daar alles. Voor 37 dollars mogen we een jaar in de US wateren cruisen! Als we bij het dinghy dock restaurant zitten en bijna willen bestellen zien we de Cedo Nulli binnenkomen, Mats haalt hen op en ze eten (natuurlijk) mee. De volgende dagen bestaat uit boodschappen doen en genieten van dit prachtige eiland. Wij verleggen de boten naar Culebrita, een heerlijke baai zoals je deze in het foldertje ziet. We ankeren hier in het weekend en zaterdag loopt de baai vol met Puerto Ricanen. Gezellige sfeer. Iedereen zit de hele dag rond een drijvend tafeltje in het water en geniet van rumcola en andere lekkere dingen…..  De volgende ochtend gaan de kinderen even met de kano naar het strand en in eens horen we Jule heeeeeeel hard gillen. Zij is door een krab(je) in haar teen gebeten. Tot dat papa op het strand gearriveerd was liet hij ook echt niet los! 5 mei vieren we Coens’ verjaardag met een diner bij dinghy dock restaurant. Het was geweldig! Van de Cedo Nulli hebben we licht gekregen voor onder de giek, wel een beetje laat maar het brandt prima.   Wij gingen de volgende dag naar Luna Pena waar we weer heerlijk konden snorkelen en deze keer van dicht bij een reuze barracuda konden zien en besluiten naar Flamengo Beach te  gaan. Daar aangekomen blijkt er behoorlijke swell te staan die met donderend geweld over de riffen slaat, de golven bereiken daarbij een hoogte van wel 4 meter. Wij varen tussen de brekers door om achter het rif te kijken. Het kan, maar is niet comfortabel. We besluiten door te varen naar Culebrita een uurtje verder, hiermee ronden we tegelijkertijd het complete eiland Culebra. Ook bij Culebrita is het te onrustig en varen dus nog maar een stukje verder naar  Bahia de Aldomovar. Het is inmiddels 7 mei vlak voor de ingang tussen de riffen hebben we nog een kleine aanraking met een rif. Volgens de kaart was het daar echter 4,7 meter diep, het blijft dus uitkijken. We hebben gelukkig geen schade. We liggen heerlijk rustig in de baai. ’s Avonds blijker er hier enorm veel tarpons (?) te zitten, dit zijn vissen van zo een meter lang, het zijn gelukkig vegetariers ! ’s morgens duikt er een klein bootje op en de jongens gaan tussen ons in zwemmen. Ze doen wat, naar het ons lijkt uitzien, rare dingen, maar blijken onderzoek te doen naar deze grote vissen. We varen door naar een eilandje voor Culebra (Luna Pena), waar we eerder al hebben gelegen. Joris, Coen en Nicole zullen hier gaan duiken. Het weer betrekt echter en het wordt zwaar bewolkt, wij vinden het zonde om hier nu te duiken en genieten van de dag. De volgende morgen vroeg varen we weg naar Apeneiland, voor de kust van het grote Puerto Rico eiland. Het is een aardig tochtje van zo’n 25 mijl. Het is wat rollerig, maar we heben een goede nacht, op een afstand zien we de apen op het eiland lopen. Helaas mogen we het eiland niet op. De volgende dag gaat het richting Salinas, een baai onderaan Puerto Rico, het is een prachtige baai waar we heerlijk rustig liggen en waar zeekoeien zwemmen. De Marina Salinas is erg behulpzaam, we wassen er, tanken water en diesel en huren er een auto samen met de Cedo Nulli. Helaas moeten we het weekend wachten, want erg zijn geen auto’s beschikbaar vanwege moederdag. Maandagmiddag  13 mei krijgen we eindelijk de auto. We gaan als eerste boodschappen doen, dinsdag halen we gas en bezoeken we San Juan, een prachtige stad. Woensdag gaan we nog naar het enige Regenwoud op Amerikaans grondgebied en halen nog een brandstoffilter op in Fajardo. Donderdag klaren we met de auto uit in Ponce en bekijken nog even de stad. Op de terugweg doen we de inkopen voor de oversteek naar Bermuda en gedeeltelijk al de Azoren en richting Nederland. Joris en Nicole hebben gelukkig iets minder nodig, dus we krijgen het allemaal in de auto. Als we terug zijn bij de marina eten we nog wat en gaan dan de spullen opruimen, we willen de volgende morgen om 0630 opstaan. Joris en Nicole komen nog een afscheidsborrel drinken. Zij gaan de volgende dag richting Bonaire terwijl wij richting Bermuda gaan. We varen toch al snel weer een maand samen op. Wat zullen we de bananen “cak” gaan missen en Joris en Nicole natuurlijk ook! Wij redden het inderdaad om 0700 uur het anker op te trekken en nog even de watertanks te vullen en de laatste gribfile op te halen voordat we om 0820 de baai uitvaren uitgezwaaid door de Cedo Nulli. We varen de hele dag op de motor en het zeil om goede vaart te houden en de accu’s weer optimaal te vullen. Bijkomend voordeel is dat we voor donker langs Puerto Rico zijn en we vrij water voor ons hebben.

Mero's eigen straat in Salinas

Joris in de mast voor een laatste controle

Een losgeslagen bootje stevent op de Mero af, gelukkig waren we op tijd!