zaterdag 1 juni 2013

United States Virgin Islands / Verenigde Staten Maagden Eilanden

We komen ’s middags aan in Santa Cruz op st Johns. De ankerplaats is erg klein en ondiep. We vinden een plekje vlak naast de vaargeul, waar we in de blubber liggen. De Cedo Nulli ankert naast ons en gezamenlijk gaan we inklaren. Hetzelfde gebouwtje als waar we met de ferry twee dagen eerder waren geland moeten we in. Wederom een erg stoicijnse mevrouw van de CBP (Customs and Border Patrol) laat ons uiteindelijk het land in. We zijn nu officieel met de Mero op US grondgebied! We doen wat boodschappen voor de BBQ van vanavond en gaan snel terug naar de boot. Met een grote grijns zien we de Cedo Nulli midden in de vaargeul liggen, de wind was gedraaid en als je dan net buiten de vaargeul ankert, kan het gebeuren dat je erin ligt. Er zit een enorme oranje sticker met een official warning op hun boot. De Mero ligt lekker met de kiel in de blubber dus we moeten even flink gassen om ook die vaargeul in te komen. We varen naar Caneelbay, waar we aan een mooring gaan en heerlijk BBQ’en. Het systeem blijkt hier te zijn dat je zelf $15,- in een envelop in een bus op een vlotje moet stoppen. We besluiten dat de volgende morgen te doen. Als we wakker worden regent het dat het giet en is het grijs. Dit stond niet in de reisfolder, dus we besluiten om die $15,- aan ons zelf kado te geven vanwege het slechte weer. We laten de moorings los en varen naar Waterlemon Bay. We bezoeken hier de ruine van een suikerplantage en snorkelen rond een prachtig (afgezet) eilandje waar we wel 10 minuten naar een octopus kunnen kijken. We liggen hier prachtig en denken de volgende dag naar het noorden van st John te gaan, de Cedo Nulli gaat naar St Thomas om de Barnstormer uit te zwaaien. ’s Morgens komen Joris en Nicole langszwemmen en delen mede dat de Barnstormer heeft gevraagd of wij ook komen BBQ’en. Dit kunnen we natuurlijk niet laten lopen, en we besluiten om toch zuidwaarts te gaan richting st Thomas. Het is maar liefst 5 nautische mijls! Pooh. We zijn er zo en vinden de Barnstormer in de Lindberghbay. De baai ziet er op de luchtfoto’s prachtig uit! Iin werkelijkheid valt het wat tegen, maar we BBQ’en heerlijk met zijn allen op de Mero met het door de Barnstormer meegebrachte (en betaalde) vlees. Ik heb nu concurrentie, want Jorg lust ook alles en veel! We komen er allebei zonder honger afJ. De volgende dag vertrekken we gedrieen naar de plek waar de Barnstormer op de Sampogracht wordt gehesen. We ankeren en blijken na een winddraaiing iets te dicht op een megacat te liggen. De jongens aan boord mogen niet varen en weten niet hoe lang hun ketting is (een dacht 45 meter, maar de ander ontkende dit.). Zij bellen hun schipper blijkt later. De Cedo Nulli en de Mero laten ieder 10 meter meer ketting zakken. Nu liggen we net achter ze. Er komt een RIB aan die meteen begint in half Engels half Frans dat wij weg moeten. Ik vraag meerdere malen naar de lengte van zijn ankerketting, maar krijg eerst te horen dat hij groter en zwaarder is dan de Mero. Leuk voor hem. Hij ligt aan een dikke 45 meter. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, wij halen ons anker op en drijven 20 meter naar achter, laten het anker zakken en liggen verder prima.
De volgende dag gaan we even boodschappen doen en uitklaren, het is vandaag 30 april 2013 een gedenkwaardige dag. We HEBBEN EEN KONING. Allemaal in oranje uitgedost gaan we naar de kant en hebben veel bekijks. Coen vind een kapper (de eerste na mei 2012!!!! En een verzoek van Jasmin……). We scoren een nieuwe vlag bij de Drammer (waarvoor dank! Hoezee, Hoezee, Hoezee!) en zien er weer keurig uit. Tijdens het dinghy tochtje naar de customs vliegt er een watervliegtuig vlak over ons heen en moeten we onder een catamaran schuilen voor een gigabui. Een alleraardigste mevrouw klaart ons uit en we zijn klaar om te gaan. ’s Avonds brengen Joris en Jorg de Barnstormer langszij de Sampogracht en maken Nicole en Coen een proffesionele foto/film reportage vanuit de persboot! Alles gaat goed en Jorg slaapt nog een nachtje op de Cedo Nulli.
De volgende dag vertrekken wij richting Culebra, Puerto Rico.