Eerst even
een verklarend woordenlijstje
LT = lokale
tijd
WET =
Nederlandse tijd
Nm =
Nautische mijl ≈ 1,8 km
Knoop = kn =
nm/uur
AIS =
Automatisch Identificatie Systeem
Marifoon =
(boot)radiozender, max bereik ca. 20 nm
Meetmoment
van de dagafstand is altijd om 0900 WET, dit is het moment waarop we Camarinas
verlaten.
Dag 0, dinsdag
30 juli (nog 465 nm te gaan)
We zijn ’s morgens op tijd op en maken de
boot snel klaar. We zijn niet de enigen, er gaan nog zo’n 8 boten weg. Snel
even douchen en sleutel inleveren. Adios, Spanje!, England here we come! Een
oversteek van 465 nm. Er staat weinig wind en we dobberen langzaam richting
Engeland, we vissen, maar vangen niets, we zien een paar dolfijnen, maar niets
spannends. Lekker relaxed dus. En dan gebeurt het: Op 100 meter van de boot:
Walvissen. Ze blijven zeker een uur bij de boot en komen tot op 2 meter! Ze
zwemmen onder de boot door en er voorlangs, een komt bijna met zijn bek tegen
het zwemplateau en draait op het laatste moment af. Hoe krijg je drie kerels
stil: een paar walvissen. Hier wordt je echt stil van, wat imposant. Daar drijf
je dan op je 12,4 meter bootje. Dat is net zo lang als van zijn kop tot de
rugvin, dan komt zijn staart nog, slik. GEWELDIG. In de verte komt nog een
groepje van 5 stuks langs, het kan niet op. We hebben trouwens wel voor de
zekerheid ons inktvisje ingehaald, je kunt nooit weten. Ons happy hour bestond vandaag uit pringles en een lekkere gedroogde
worst, hadden wij verdient vonden wij! Dus als diner lekkere bockwursten met
toast. ’s Nachts moeten we nog wat uitwijken voor wat vissers die zonder AIS en
bijna geen verlichting aan het werk zijn. Later op mijn shift komen er nog een
paar dolfijnen langs. We gaan al sinds 2100 WET op de motor, de wind is op! Ongelooflijk hoe we zaterdagnacht
nog hoge golven en windstoten 9 Bft hadden en de zee nu als een spiegel is. Het
went nooit, dus je moet blijven oefenen.
Dag 1 , woensdag 31 juli (112 mijl afgelegd, nog 353
nm te gaan)
De nacht gaat prima op de motor. Kees ziet nog een colonne walvissen
voorbijtrekken in het ochtendlicht. Dit is beter dan whalewatching! De dag
begint grauw en grijs. Gelukkig is het niet te koud en regent het niet. We zien
nog een paar keer walvissen en verbazen ons over de hoeveelheid troep die hier
drijft. Zoveel hout, plastic en allerlei andere zaken heb ik nog niet gezien.
Midden op de dag komen we nog een zeilboot tegen, deze is op weg naar het
zuiden. Hij heeft zijn zeil op maar geen genua. Volgens de AIS gaat hij 7,2 kn,
dus hij is zeker aan het motoren, ook voor hem geldt: geen wind. Wij motoren
ondertussen stug verder, de fok is inmiddels uit, maar dat betekent dat we iets
verder naar het noorden moeten varen, dat is hier nog geen probleem, naar het
noorden moeten we toch, dan maar wat langer oostwaarts als we wel wind hebben. Ik
maak nog even een lekkere pan nasi met kip en verse sate-saus, Kees nog een
komkommersalade en zo genieten we maar van het eten ipv het zeilen J Inmiddels is het 2100 uur, we varen nog steeds op de motor. De golf van
Biskaje is bijna glad, alleen de swell vanaf de oceaan is aanwezig. We kunnen
heel ver weg kijken. We zijn dan ook opgehouden met het tellen van de vele
spuiters van walvissen, we zien ze overal om ons heen. Wat ons wel opvalt is
dat al de walvissen naar het zuiden zwemmen! Daar zit ik dan met mijn broer op de boot, net als 30 jaar geleden. Toen, ik 11 en mijn broer 13, voeren we op de wijde blick bij Kortenhoef, midden in de nacht naar de kant, waar onze vader van boord werd gehaald en later dood werd verklaard. Wat zou hij trots geweest zijn! Zijn 2 zoons op de golf van Biskaje met een 40 voeter! We bellen met onze moeder, wat een speciale dag!
Dag 2, Donderdag 1 augustus (117 mijl
afgelegd, nog 236 nm te gaan)
Als Jan mij wakker maakt om 0145 uur,
varen we nog steeds op de motor. Dit was natuurlijk niet de bedoeling. We
hebben een zeilboot en die willen we dan ook zo gebruiken. We vullen nog even
20 liter aan uit een jerrycan en dan gaat Jan lekker slapen en ik motoren. Al
snel komt er wat wind, genua uit en wind weg. Zo gaat dit nog drie keer, om
moedeloos van te worden. Om 0330 besluit ik om pal noord te varen, misschien
komen we dan eerder bij de wind. We wachten af. Vooralsnog hebben we alleen
last van de golven die de schepen in de “virtuele” shippinglane veroorzaken. 0900 uur, nog altijd niet genoeg wind om te
zeilen, gelukkig komen er wel al wat windgolfjes. En dan eindelijk om
1000 uur kan het zeil eruit, de genua op de boom en daar “vliegen” we weg, nou
ja een schamele 5 knopen, maar de plofplof is eindelijk uit. De wind neemt snel
nog iets toe, en al gauw varen we tussen de 5,5 en 6 knopen. Hehe,
eindelijk. Er wijkt nog een groot
containerschip voor ons uit, wij zijn tenslotte een zeilboot, Maersk bedankt!
Vandaag gaan we het continentaal plat op, het zal mij benieuwen, hopen dat het
er een beetje rustig is. We hebben om 1700 uur al 44 nm afgelegd, dit wordt dus
een goede dag. Nog 188 naar Falmouth. We krijgen nog 3x bezoek van dolfijnen,
prachtig, een ervan slooft zich erg uit en laat zien dat hij achteruit half uit
het water kan zwemmen. Bij de overgang naar het continentaal plat neemt de
golfslag toe tot vervelend, desondanks kan ik er nog een pannetje met pasta en
saus met groente uit persen, gelukkig nog iets warms. Om 2000 uur zijn we op
het plat, voor het eerst sinds tijden is de zee 140 meter ipv 5 km diep, hier
gaan we “de bocht om” hiervandaan nog zo’n 170 nm voordat we in Falmouth zijn.
Aankomst ergens vrijdagnacht als het zo doorgaat. Wij houden het op
zaterdagochtend.
Dag 3, Vrijdag 2 augustus (127 mijl
afgelegd, nog 109 nm te gaan)
De wind is wat afgenomen gedurende de
nacht en we varen nog zo rond de 5 knopen recht op Falmouth af. Het heeft wat
geregend en er zijn wat dolfijnen (3x) bij de boot geweest. Al met al een
rustige nacht. Het is nog steeds een beetje woelig, maar met de afnemende wind
worden ook de golven beter. Het zonnetje
schijnt, de uitsmijter met kaas is op en we moeten nog 86 nm, het lijkt wel
vakantie. Er komt nog een straalvliegtuig met grote rode letters Marine opzij
erop geschilderd voorbij. Veel hoger dan 100 meter vloog hij niet. Het was niet
duidelijk of deze nu Brits of Frans was. Om een uur of 3 begint het plotseling
heel hard te regenen, dit houdt een uurtje aan en dan is het weer droog. Ergens
in dit uurtje komt er een windvlaag van de andere kant die de giek wil omduwen,
gelukkig hebben we een gibepreventer, dus even naar buiten touwtje laten vieren
en we kunnen door! Waarschijnlijk wilde iemand ons welkom in Engeland heten.
Dag 4, Zaterdag 3 augustus (109 mijl
afgelegd)
’s Morgens moeten we nog even reven, de
wind staat goed door, vlagen van zo’n 30 knopen in buien. Inmiddels is de wind
bijna weg en zetten we een paar mijl voor de ingang van Falmouth de motor
aan,die start zonder problemen, zoals altijdJ Na 2 minuten stopt ie
ermee, wat krijgen we nu? Even het diesel pompje op de motor gebruiken en hup
hij slaat weer aan en gaat weer uit. Dan toch nog vieze handen dus, de filter
maar even vervangen. Dit is snel gedaan en hierna loopt de motor ook weer als
een zonnetje. Nou ja de laatste keer was ook in Petit Martinique………Dus het werd
ook tijd. Langzaam varen we de haven van Falmouth in en zoeken een plekje. We
vinden er een naast een oude engelsman. Als we net het voortouw vast hebben
kijkt hij door zijn luik en zegt dat hij net weg wilde gaan. We maken los drijven even en hebben een
keurig plekje aan de steiger. Moe maar voldaan gaan we 2,5 uur slapen. Om 0900
uur lokale tijd zijn we wakker en regelen de zaken met de havenmeester en gaan
lekker douchen.
We hebben : 465 mijl gevaren (861 km)
Er 93,5 uur erover
gedaan
Gemiddeld 4,97 knopen (9,21
km/h) gevaren
41 uur gemotord en
ongeveer 82 liter diesel verbruikt.
NIETS gevangen,
gefileerd en gegeten
Meer dan 15x walvissen en 7x
dolfijnen naast de boot gehad
NIET met de hand
gestuurd
De
windmeter van 0 tot 30 knopen aan zien geven (schijnbare wind!)
De
stuurautomaat de hele weg zonder mopperen zien sturen
Geen
telefonisch contact gehad
Maar het belangrijkste is:
WE ZIJN ER!
Falmouth, Engeland
Geen opmerkingen:
Een reactie posten