zondag 18 augustus 2013

Camarinas (Spanje) – Falmouth (Engeland) Ca. 465 nm



Eerst even een verklarend woordenlijstje
LT = lokale tijd
WET = Nederlandse tijd
Nm = Nautische mijl ≈ 1,8 km
Knoop = kn = nm/uur
AIS = Automatisch Identificatie Systeem
Marifoon = (boot)radiozender, max bereik ca. 20 nm

Meetmoment van de dagafstand is altijd om 0900 WET, dit is het moment waarop we Camarinas verlaten.

Dag 0, dinsdag 30 juli (nog 465 nm te gaan)

We zijn ’s morgens op tijd op en maken de boot snel klaar. We zijn niet de enigen, er gaan nog zo’n 8 boten weg. Snel even douchen en sleutel inleveren. Adios, Spanje!, England here we come! Een oversteek van 465 nm. Er staat weinig wind en we dobberen langzaam richting Engeland, we vissen, maar vangen niets, we zien een paar dolfijnen, maar niets spannends. Lekker relaxed dus. En dan gebeurt het: Op 100 meter van de boot: Walvissen. Ze blijven zeker een uur bij de boot en komen tot op 2 meter! Ze zwemmen onder de boot door en er voorlangs, een komt bijna met zijn bek tegen het zwemplateau en draait op het laatste moment af. Hoe krijg je drie kerels stil: een paar walvissen. Hier wordt je echt stil van, wat imposant. Daar drijf je dan op je 12,4 meter bootje. Dat is net zo lang als van zijn kop tot de rugvin, dan komt zijn staart nog, slik. GEWELDIG. In de verte komt nog een groepje van 5 stuks langs, het kan niet op. We hebben trouwens wel voor de zekerheid ons inktvisje ingehaald, je kunt nooit weten. Ons happy hour bestond vandaag uit pringles en een lekkere gedroogde worst, hadden wij verdient vonden wij! Dus als diner lekkere bockwursten met toast. ’s Nachts moeten we nog wat uitwijken voor wat vissers die zonder AIS en bijna geen verlichting aan het werk zijn. Later op mijn shift komen er nog een paar dolfijnen langs. We gaan al sinds 2100 WET op de motor, de wind is op! Ongelooflijk hoe we zaterdagnacht nog hoge golven en windstoten 9 Bft hadden en de zee nu als een spiegel is. Het went nooit, dus je moet blijven oefenen.

Dag 1 , woensdag 31 juli (112 mijl afgelegd, nog 353 nm te gaan)

De nacht gaat prima op de motor.  Kees ziet nog een colonne walvissen voorbijtrekken in het ochtendlicht. Dit is beter dan whalewatching! De dag begint grauw en grijs. Gelukkig is het niet te koud en regent het niet. We zien nog een paar keer walvissen en verbazen ons over de hoeveelheid troep die hier drijft. Zoveel hout, plastic en allerlei andere zaken heb ik nog niet gezien. Midden op de dag komen we nog een zeilboot tegen, deze is op weg naar het zuiden. Hij heeft zijn zeil op maar geen genua. Volgens de AIS gaat hij 7,2 kn, dus hij is zeker aan het motoren, ook voor hem geldt: geen wind. Wij motoren ondertussen stug verder, de fok is inmiddels uit, maar dat betekent dat we iets verder naar het noorden moeten varen, dat is hier nog geen probleem, naar het noorden moeten we toch, dan maar wat langer oostwaarts als we wel wind hebben. Ik maak nog even een lekkere pan nasi met kip en verse sate-saus, Kees nog een komkommersalade en zo genieten we maar van het eten ipv het zeilen J Inmiddels is het 2100 uur, we varen nog steeds op de motor. De golf van Biskaje is bijna glad, alleen de swell vanaf de oceaan is aanwezig. We kunnen heel ver weg kijken. We zijn dan ook opgehouden met het tellen van de vele spuiters van walvissen, we zien ze overal om ons heen. Wat ons wel opvalt is dat al de walvissen naar het zuiden zwemmen! Daar zit ik dan met mijn broer op de boot, net als 30 jaar geleden. Toen, ik 11 en mijn broer 13, voeren we op de wijde blick bij Kortenhoef, midden in de nacht naar de kant, waar onze vader van boord werd gehaald en later dood werd verklaard. Wat zou hij trots geweest zijn! Zijn 2 zoons op de golf van Biskaje met een 40 voeter! We bellen met onze moeder, wat een speciale dag!

Dag 2, Donderdag 1 augustus (117 mijl afgelegd, nog 236 nm te gaan)

Als Jan mij wakker maakt om 0145 uur, varen we nog steeds op de motor. Dit was natuurlijk niet de bedoeling. We hebben een zeilboot en die willen we dan ook zo gebruiken. We vullen nog even 20 liter aan uit een jerrycan en dan gaat Jan lekker slapen en ik motoren. Al snel komt er wat wind, genua uit en wind weg. Zo gaat dit nog drie keer, om moedeloos van te worden. Om 0330 besluit ik om pal noord te varen, misschien komen we dan eerder bij de wind. We wachten af. Vooralsnog hebben we alleen last van de golven die de schepen in de “virtuele” shippinglane veroorzaken.  0900 uur, nog altijd niet genoeg wind om te zeilen, gelukkig komen er wel al wat windgolfjes. En dan eindelijk om 1000 uur kan het zeil eruit, de genua op de boom en daar “vliegen” we weg, nou ja een schamele 5 knopen, maar de plofplof is eindelijk uit. De wind neemt snel nog iets toe, en al gauw varen we tussen de 5,5 en 6 knopen. Hehe, eindelijk.  Er wijkt nog een groot containerschip voor ons uit, wij zijn tenslotte een zeilboot, Maersk bedankt! Vandaag gaan we het continentaal plat op, het zal mij benieuwen, hopen dat het er een beetje rustig is. We hebben om 1700 uur al 44 nm afgelegd, dit wordt dus een goede dag. Nog 188 naar Falmouth. We krijgen nog 3x bezoek van dolfijnen, prachtig, een ervan slooft zich erg uit en laat zien dat hij achteruit half uit het water kan zwemmen. Bij de overgang naar het continentaal plat neemt de golfslag toe tot vervelend, desondanks kan ik er nog een pannetje met pasta en saus met groente uit persen, gelukkig nog iets warms. Om 2000 uur zijn we op het plat, voor het eerst sinds tijden is de zee 140 meter ipv 5 km diep, hier gaan we “de bocht om” hiervandaan nog zo’n 170 nm voordat we in Falmouth zijn. Aankomst ergens vrijdagnacht als het zo doorgaat. Wij houden het op zaterdagochtend.

Dag 3, Vrijdag 2 augustus (127 mijl afgelegd, nog 109 nm te gaan)

De wind is wat afgenomen gedurende de nacht en we varen nog zo rond de 5 knopen recht op Falmouth af. Het heeft wat geregend en er zijn wat dolfijnen (3x) bij de boot geweest. Al met al een rustige nacht. Het is nog steeds een beetje woelig, maar met de afnemende wind worden ook de golven beter.  Het zonnetje schijnt, de uitsmijter met kaas is op en we moeten nog 86 nm, het lijkt wel vakantie. Er komt nog een straalvliegtuig met grote rode letters Marine opzij erop geschilderd voorbij. Veel hoger dan 100 meter vloog hij niet. Het was niet duidelijk of deze nu Brits of Frans was. Om een uur of 3 begint het plotseling heel hard te regenen, dit houdt een uurtje aan en dan is het weer droog. Ergens in dit uurtje komt er een windvlaag van de andere kant die de giek wil omduwen, gelukkig hebben we een gibepreventer, dus even naar buiten touwtje laten vieren en we kunnen door! Waarschijnlijk wilde iemand ons welkom in Engeland heten.

Dag 4, Zaterdag 3 augustus (109 mijl afgelegd)

’s Morgens moeten we nog even reven, de wind staat goed door, vlagen van zo’n 30 knopen in buien. Inmiddels is de wind bijna weg en zetten we een paar mijl voor de ingang van Falmouth de motor aan,die start zonder problemen, zoals altijdJ Na 2 minuten stopt ie ermee, wat krijgen we nu? Even het diesel pompje op de motor gebruiken en hup hij slaat weer aan en gaat weer uit. Dan toch nog vieze handen dus, de filter maar even vervangen. Dit is snel gedaan en hierna loopt de motor ook weer als een zonnetje. Nou ja de laatste keer was ook in Petit Martinique………Dus het werd ook tijd. Langzaam varen we de haven van Falmouth in en zoeken een plekje. We vinden er een naast een oude engelsman. Als we net het voortouw vast hebben kijkt hij door zijn luik en zegt dat hij net weg wilde gaan.  We maken los drijven even en hebben een keurig plekje aan de steiger. Moe maar voldaan gaan we 2,5 uur slapen. Om 0900 uur lokale tijd zijn we wakker en regelen de zaken met de havenmeester en gaan lekker douchen. 

 


We hebben :    465 mijl gevaren (861 km)
                        Er 93,5 uur erover gedaan
                        Gemiddeld 4,97 knopen (9,21 km/h) gevaren
                        41 uur gemotord en ongeveer 82 liter diesel verbruikt.
                        NIETS gevangen, gefileerd en gegeten
Meer dan 15x walvissen en 7x dolfijnen naast de boot gehad
                        NIET met de hand gestuurd
                        De windmeter van 0 tot 30 knopen aan zien geven (schijnbare wind!)
                        De stuurautomaat de hele weg zonder mopperen zien sturen
                        Geen telefonisch contact gehad
                      
Maar het belangrijkste is:

WE ZIJN ER!
                                      Falmouth, Engeland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten