Eerst even
een verklarend woordenlijstje
LT = lokale
tijd
UTC = het
oude “Greenwich Mean Time”
Nm =
Nautische mijl ≈ 1,8 km
Knoop = kn =
nm/uur
AIS =
Automatisch Identificatie Systeem
Marifoon =
(boot)radiozender, max bereik ca. 20 nm
Meetmoment
van de dagafstand is altijd om 1015 UTC, dit is het moment waarop we in Lajes
de Pico de Atlantische Oceaan weer opvoeren.
Dag 0,
zondag 21 juli
We zijn ’s morgens op tijd op en zien ons
ontbijt op het terras in het water vallen; HET REGENT. We ontbijten op de boot
en gelukkig houd het al snel op met regenen, we ruimen de boot aan de
buitenkant op, Jan gooit het laatste vuil weg en Kees vult nog even de
watertank. We maken ons los en om 10.15 varen we de oceaan op. Het is erg
hobbelig, maar dat komt door de stroom die om de hoek komt. Met schitterend
uitzicht op de Pico varen we langzaam, soms op de motor, soms op het zeil langs
het eiland Pico naar het oosten. Als we voorbij het eiland komen en een bochtje
richting Terceira maken, zien we de eerste dolfijnen. De wind neemt iets toe en
een tijdje kunnen we heerlijk zeilen. Tegen de avond valt alles weg en starten
we onze trouwe diesel maar weer eens. Er komt een hele grote groep dolfijnen
naast, achter, onder en bij de boot. Leuk! Rustig tuffen we de gevaarlijke rots
bij Terceira ,waar onze Zweedse vrienden van de CU@SEA, midden in de nacht
opgevaren zijn, voorbij. Gelukkig passeren wij op gepaste afstand in het donker.
De stroming wil ons langs het eiland duwen, maar wij willen richting La Coruna.
Wij winnen. Coen maakt diner met pasta, 3 kazensaus (bedankt, Lamawaje) en
champignons. We genieten van de avond en de zee.
Dag 1 , maandag 22 juli (123 mijl afgelegd, nog 832
nm te gaan)
De nacht gaat prima op de motorL. Als ik om 0600 UTC wakker wordt, vaart Jan op de motor met de fok erbij.
Kees heeft in zijn shift veel dolfijnen langs de boot gehad, gelukkig heeft hij
ons niet wakker gemaakt. Al snel besluiten we om ook het grootzeil bij te
zetten en onze plofplof even rust te gunnen. Gelukkig blijft de snelheid in het
schip en gaan we onder zeil verder. Het is een vieze dag, regelmatig regent het
en het is niet echt warm. We maken prima onze mijltjes en Kees maakt
tonijnsalade voor de lunch.Vandaag hebben we voor het avondeten rijst met chili
con carne. Tijdens de afwas blijkt Kees toch nog een beetje last van
misselijkheid te hebben als hij te lang binnen bezig is. Dit houd in dat ik het
afdrogen afmaak, terwijl Jan afwast. Ik zal ook moeten blijven koken. Gelukkig
heeft hij nergens last van als hij buiten is of binnen ligt. We gaan de nacht
in met halve tot ruime wind met een gangetje van zo tussen de 4 ½ en 5 knopen.
Dag 2, Dinsdag 23 juli(127 mijl afgelegd,
nog 705 nm te gaan)
Als ik ’s morgens wakker word, is Jan net
een reef aan het zetten, we vliegen erover. Nou ja, bijna. Het is opnieuw grijs
en grauw. We varen inmiddels rond de 6
knopen en de boordcomputer geeft aan dat we zondagmorgen 28 juli om 0830 UTC
(=1030 LT) La Coruna zullen binnenlopen. Dat zou mooi zijn, maar is nog een
paar dagen weg. Woensdagavond bellen we nog even met Bas van de Mare Liberum
voor een update over het weer. Dan zien we verder. Er is zelfs nog een kans dat
we alsnog besluiten om richting Falmouth te gaan, al acht ik die kans niet echt
groot. We gaan zeker proberen om Frankrijk over te slaan. Ik heb geen zin in 8
van die baretten aan boord. Eerst even brood bakken nu! We zien nog een Deense
boot langskomen en maken wat foto’s. Met moeite geven we ons emailadres door,
als hij reageert, kunnen we hem de foto’s toesturen. We hebben een prachtige
dag en iedereen slaapt veel! ’s Avonds eten we pasta met 4 kazensaus uit een
Lamawaje potje.
Dag 3, Woensdag 24 juli(128 mijl afgelegd,
nog 577 nm te gaan)
De wind is wat toegenomen en we schieten
met ruim 7 knopen over het water. Als het zo doorgaat, kan dat wel eens een
etmaalrecord worden. ETA is nu ongeveer 1900 UTC zaterdagavond! We hebben
besloten de klok pas in La Coruna 2 uur vooruit te zetten. Verder doen we
weinig, behalve veel slapen. Onderweg komen we voor de tweede opeenvolgende dag
een zeilboot tegen, met deze hebben we geen contact. ’s Avonds neemt de wind
nog toe, zodat er niet gekookt kan worden. Brood met knakworsten is het
logische gevolg. We bellen nog met Bas van de Mare Liberum, die inmiddels
alweer aan het werk is, die ons van de laatste weerinfo voorziet. Het lijkt allemaal zo te
blijven als voorspelt toen wij weggingen.
Dag 4, Donderdag 25 juli(146 mijl
afgelegd, nog 431 nm te gaan)
’s Morgens moeten we nog even reven, de
wind staat goed door met zo’n 20 knopen. Ze neemt even iets af maar om 08.30
weer toe, het gaat prima, de zee bouwt wel op, maar we hebben het nog prima
naar ons zin.We maken een topdag met 146 nm! Met wat kunst en vliegwerk, lukt
het me ook nog om een pan nasi op tafel te krijgen!
Dag 5, Vrijdag 26 juli(134 mijl afgelegd,
nog 297 te gaan)
Tegen middernacht draait de wind richting
westen en komt hij bijna recht van achter. Doordat we ’s nachts niet naar voren
gaan, spelen Kees en Jan nog een tijdje met de genua. Als ik om 0400 UTC naar
buiten kom draai ik hem direct weg. Als het licht is zetten we de boom wel uit.
Hierdoor verliezen we wel veel snelheid en maken vandaag niet zo’n topdag. Ik
denk dat we nog rond de 130 nm uitkomen, wat helemaal niet slecht is. Om 0730
UTC is de wind weg, we hebben nog geen genua uitgeboomd, dus gaat onze plofplof
maar weer even aan. Er komen nog een stuk of wat dolfijnen gedag zeggen naast
de boot, maar de wind is nog niet terug om 1300 UTC. Kees bakt even een eitje
voor ons allen en we zijn allemaal weer blij. De boot schommelt wel erg. Het is
niet erg aangenaam. Om 1400 UTC kan de plofplof weer uit en varen we onder zeil
richting La Coruna, nog 275 mijl te gaan! Na overleg hebben we besloten om naar
Camarinas te gaan, scheelt 40 mijl, dus ongeveer 8 uur varen. We denken daar
zondagmorgen aan te komen. Vanavond eten we lekker het restje nasi van
gisteren, met gemend fruit toe!
Dag 6, Zaterdag 27 juli(146 mijl afgelegd,
nog 111 te gaan)
De nacht verloopt onrustig, er staat veel
wind en de jongens hebben al gereefd. Als ik op wacht kom, draai ik de genua
nog verder in en lijkt de boot wat stabieler te liggen. We varen nog steeds met
snelheden tussen de 6 en 7 met uitschieters naar 8. Dit terwijl de genua half
gereefd is en er twee reven in het grootzeil zitten. Zo komen we te vroeg in
Camariñas aan, moeten we dan toch door naar La Coruña? Ik bak nog wel even een
vers brood! Om 0930 is iedereen wakker en bakt Kees nog wat eitjes voor
iedereen. We halen de boom nog weg en varen nu met beide gereefde zeilen over
bakboord richting Camariñas. Onderweg maken we het grootzeil en de genua nog
kleiner, er staat bijna geen zeil meer op de boot ; snelheid = >6 knopen!
Het waait hard, de windmeter heeft het even begeven maar het laatste wat we
gezien hebben was een dikke 30 knopen op de meter en dat met ruime wind.
Inmiddels doet de windmeter het weer en heeft ons al 38 knopen laten zien met
ruime wind. Het zeil is inmiddels nog kleiner, alleen Mero is nog te lezen en
van de genua is ook al niet veel over. Zo meteen moeten we nog
de shippinglanes over en dan nog 25 nm naar Camarinas. Totaal te gaan op moment
van schrijven 62 nm. Ik maak even een pannetje pasta warm. We krijgen nog even
te maken met windvlagen van 42 knopen! Dat is dan weer windkracht 9! Jammer,
het ging net zo lekker. Nog 26 nm te gaan, dat moet lukken.
Dag 7, Zondag 28 juli(26 mijl afgelegd)
Met nog steeds erg veel wind koersen we op
Camarinas af. Het gaat prima de baai in en langzaam maar zeker worden de golven
lager, de wind blijft. Even om het piertje heen, motor aan en naar de haven. Er
zijn wel 2 plekjes vrij, maar met deze wind en kleine haven wil ik dat niet
proberen, ook de rolfok kan niet helemaal in, dat lossen we eerst op door een
paar rondjes te varen. Het is inmiddels 7.30 lokale tijd. We zien een Zwitser
aan de kopsteiger en vragen of we naast hem mogen, geen probleem. Hij vraagt
waar we vandaan komen, oh de Azoren, Wat?, hij duikt naar binnen en komt terug
met de sleutel van het toilet en de douche. De havenmeester komt pas om een uur
of 10. Wij danken hem vriendelijk, drinken een biertje en gaan lekker douchen.
We zijn in Camarinas. Met een daverende laatste 36 uur zullen we maar zeggen.
Iedereen is moe maar voldaan, alles is nog heel en niemand was er ziek.
We hebben : 915 mijl gevaren (1695 km)
Er 164 uur erover gedaan
Gemiddeld 5,6 knopen (10,37
km/h) gevaren
29 uur gemotord en
ongeveer 58 liter diesel verbruikt.
NIETS gevangen,
gefileerd en gegeten
1 walvis, 5 keer
dolfijnen en 0 schildpadden naast de boot gehad
NIET met de hand
gestuurd
De
windmeter van 0 tot 44 knopen aan zien geven (schijnbare wind!)
De
stuurautomaat de hele weg zonder mopperen zien sturen
Telefonisch
contact gehad met de Mare Liberum
Maar het belangrijkste is:
WE ZIJN ER!
Camariñas,
Spanje,
EUROPA
Jaaaaa, nieuwe avonturen. Verrek, klinkt bekend.....ik was erbij!!!
BeantwoordenVerwijderenPrachtig geschreven Coen en wat een memorabele tocht hè.
Als je nog eens een weerman of opstapper nodig hebt?
Kees en Coen, hartstikke bedankt voor deze fantastische reis. Jullie zijn top!