zondag 29 juli 2012

Engeland...

Na een nachtje in Frankrijk zijn wij rond 7 uur ‘s ochtends vertrokken richting Engeland. Eerst zijn we nog een beetje langs de Franse kust om dan recht naar Engeland over te steken. In het begin konden wij nog een beetje zeilen, maar dat was na een uurtje over. Wij zijn opnieuw een hele dag op de motor en beginnen een cruiseship te worden. Maar het was een heel rustige overtocht en rond 7 uur ‘s avonds kwamen wij aan in Eastborne. Het was laag water en wel indrukwekkend om de haven naar binnen te varen. Je ziet een heel smal vaargeulje en je denkt dat kan nooit en zometeen zitten wij vast – maar het kan dus wel. In de sluis al aan de havenmeester gevraagd of hij wel de “Dixbay”kent en of wij daar in de buurt konden liggen. Wij dachten, het is alleen maar gezellig voor Idris om een beetje gezelschap te krijgen. Nou de jongen wist meteen naam en steiger uit zijn hoofd. Idris had ook nog lekker gekookt en zo konden wij meteen aan tafel en genieten van een lekkere Nasi. Roos en Matthieu lagen ook al aan dezelfde steiger.  En ook nog even bijgepraat met Timo en Else van de Ile du Nord. Zij zijn ook op pad voor een rondje.

De volgende dag lekker ontbijten, boodschappen gedaan, klusjes aan de boot en gezellig Idris over de vloer gehad. Het weer was eindelijk zomers…. Maandagochtend een beetje uitgeslapen, nog wat dingen aan de boot gedaan en in de late middag zijn wij naar Brighton gevaren. Weer geen wind of wat er was was wind tegen. Maar het was geweldig weer en de zee zo glad als een spiegel.  ’s Avonds waren wij dan in Brighton en lopen Timo tegen het lijf. Laat nog uit gegaan eten met de kinderen en pas om elf uur weer op de boot.
’s Avonds hebben we het nog even het weatherwindow gehad, het is uniek dat er zo lang boven de golf van Biskaje mooi weer is en dan ook nog wind uit het Noorden, beter kan eigenlijk niet, maar ja we zitten pas in Brighton……….
’s Morgens hakken we de knoop door. WE GAAN!! Het word een reis van ongeveer 5 etmalen, en daarbij de eerste nachtelijke oversteken voor Jasmin en de kinderen. Roos en Matthieu zijn eerst naar Torqay, de Ile du Nord eerst naar Darthmouth. We gaan snel naar de MacDonald om via gratis internet de laatste weerberichten binnen te halen, dan naar ASDA om een voorraad in te slaan. Nog even wat bankzaken regelen en dan gaan we. Dinsdag middag 24 juli 2012 blijkt een gedenkwaardige dag. Jasmin krijgt haar vuurdoop, de kinderen ook en Coen moet het geheel in goede banen leiden!(en die heeft ook nog nooit zo’n lange tocht gemaakt).