donderdag 16 augustus 2012

Santiago de compostela en Fiesta del Aqua

Woensdag 15 augustus Vilagarcia naar Santiago de Compostela

’s Ochtends zijn wij rond 9.00 uur op stap gegaan met 2 rugzakken. Om kwart voor tien ging de trein van Villagarcia naar Santiago. We zijn de stad een beetje rondgelopen en om 11.00 uur waren wij in de grote kathedraal voor de kerkdienst nog net op tijd. Het was erg druk in de kerk, maar mooi om te zien hoe feestelijk de mis gehouden wordt.  Jule was ook blij, want in de processie welke langs kwam, liepen toch 2 Sinterklazen mee!!! Zij ontdekte 2 mannen met een mijter. Wel raar vond zij dat zij geen cadeaus mee hadden. Ook leuk waren alle biechthokjes. Boven stond in welke taal je kan biechten en op welke tijd. Zo kan je bijvoorbeeld in het Duits van 8.00  tot 10.00 en daarna om 16.00 uur weer. ’s Middags en hospedaje gezocht. Wij kregen van de mevrouw daar 2 hele leuke simpele zolderkamertjes en daarnaast lag een kleine badkamer. Later nog een Geo-Cache  gedaan. Was leuk, cache gevonden en hij eindigde ook nog bij een leuk speelveldje waar de kinderen even konden uitwaaien. ’s Avonds zijn wij pas laat uit eten geweest en hebben voor het eerst Paella gegeten. Toen wij terug liepen naar het hospedaje was het ineens heel druk in alle straatjes, restaurants en cafés. Hier gaan de mensen pas rond 22.00 uur uit eten en rond 23.00 uur zitten de tentjes dan vol. Het was erg gezellig en zo zijn wij ook nog bij een vinoteca gestopt en hebben genoten van een erg lekker rode wijn.
De volgende dag een beetje uitgeslapen, nog een beetje in de stad rondgelopen en een lekker koffie gedronken, dan naar het station en de trein terug naar Villagarcia gepakt. Daar kwamen wij de restanten van het feest tegen…. Uitgeputte teeners, veel vuil en heel veel gebroken glazen en flessen. Nu zitten wij op de boot en komen een beetje bij van alle indrukken. Het waait wederom hard, dus we blijven nog een nachtje liggen.

Dinsdag 14 augustus 2012 Santiago de Compostela naar Vilagarcia de Arousa

We zijn inderdaad met het eerste daglicht vertrokken. Dixbay lag er nog en besloot met ons mee te gaan. De wind stond weer eens recht tegen en omdat we al echte cruisers aan het worden zijn, gaan we dus niet tegen de wind in zeilen (laveren voor de experts). Dus Motortje aan rustig op 1700 rpm en gaan, al snel voeren we zo’n dikke 5 knopen en liepen we vrij hard weg van de Dixbay. Onderweg was het weer beter dan verwacht, er was erg veel regen voorspeld. We moesten nog even uitwijken voor een vissersboot, maar kwamen al snel bij de ingang van de ria Arousa.
Het was rustig weer, dus we waagden het erop, door een smal kanaaltje tussen de rotsen zou je door kunnen, gelukkig werden wij niet ver voor dit kanaaltje ingehaald door een vrij forse vissersboot van een meter of 40 die er ook tussendoor stuurde, met toch enige gezonde spanning en op handkracht gestuurd door Coen, zijn we er doorheen gevaren, dat is best apart. Weer een ervaring rijker zowel links als rechts op een meter of 20 scherpe rotspunten en wij er tussendoor met 8 meter water, geen probleem dus! De volgende doorgang was veel bredere dus die hebben we “gewoon”op de autopilot gedaan.
We hadden besloten naar Vilagarcia de Arousa te gaan waar we ’s nachts zouden liggen om de de volgende dag vanuit daar naar Santiago de Compostella te gaan.  Halverwege de Ria konden we het zeil bijzetten en met een lekker gangetje vlogen we vooruit tot er motregen van achter ons vandaan kwam opzetten, de wind viel weg en het werd vervelend buiten, dit was het moment voor Coen om een dutje te gaan doen, de vrouwen namen het commando over! Na ongeveer een kwartier lagen we helemaal stil en hebben de dames de motor gestart en zijn we rustig naar Vilagarcia de Arousa gevaren. Toen we de haven probeerden op te roepen kregen we geen antwoord en hebben dus een (ons) passende box gezocht. Al snel kwam er een man in een rood bootje aan die heftig nee schuddend langskwam. Op Coens’ vraag of we daar niet mochten liggen kwam echter geen antwoord, we hebben de man nog even opgezocht en het enige wat hij uit kon brengen was :”4 o’clock Tito speaks inglis in officina” We zijn dus om 16.00 uur maar naar de officina gegaan en hebben daar met de havenmeester Tito gesproken, een alleraardigste man die perfect Engels sprak en ons een goed plekje gaf. Hij legde ons ook nog even uit dat het morgen een prima dag was om naar Santiago de Compostela te gaan omdat in Vilagarcia de Aurosa het fiesta de Aqua zou plaatsvinden. Naast de haven in deze stad van 40000 inwoners zouden de volgende 2 dagen meer dan 300000 mensen op de been zijn en DJ’s worden ingevlogen vanuit Ibiza. Met andere woorden een groot feest. We heben de boot naar de nieuwe plek verlegd en al snel besloten dat we dus echt een nachtje in Santiago zouden blijven. ’s Avonds kwam er nog een klein stormpje over ,we hebben 34 knopen op de meter gezien, maar hebben vanmorgen van de DIXBAY gehoord, (die een paar mijn verder voor anker lagen) dat er 48 knopen gemeten was!

1. Ben jaloers op jullie avonturen en inderdaad: Sinterklaas komt dus toch uit Spanje!