dinsdag 14 augustus 2012

Strand, zeilen, kaap Finistere, mist en makrelen (update met foto's)

Maandag 13 augustus Muros

Dat is dus niet gelukt. ’s Ochtends was Jasmin even om 7 uur uit bed gestapt en het regende ( een niet zo’n klein beetje), het was mistig en gewoon geen lekker zeilweer. Weer terug naar bed en uitslapen. De Dixbay had hetzelfde en zo hebben Coen en Idris nog even de korte golf radio van ons aan het werk gekregen. Geluncht hebben wij ook nog even lekker en in de late middag zijn we samen overgestoken naar Portosin (5 mijl!!!) (Coen heeft onderweg nog 2 makreeltjes gevangen) waar wij in de haven geploft zijn en van alle luxe  (walstroom, douches en wasmachine) van een haven hebben genoten. Morgen wordt het vroeg vertrekken. Wij willen voor 17.00 uur in de volgende ria zijn, want er is voor morgen avond windkracht 6/7 voorspelt. Jullie horen het wel….. Geplande vertrektijd. Eerste daglicht…….

Zondag 12 augustus Muros

Vandaag heb ik Jasmin, Jule en Mats op het strand afgezet en ben daarna naar de DIXBAY gevaren om even te overleggen over onze ankerlier die wel omlaag, maar niet omhoog wilde. Onder het genot van een heerlijk kopje koffie hebben Idris en ik een plan van aanpak bedacht. We hebben alles nagemeten en vonden een nog niet geïdentificeerde kabel voor een afstandbediening achter…. Deze is er niet, dus waarschijnlijk ligt de kabel achter ergens in het water en maakt het daar contact, dus kortsluiting. Jasmin en de kinderen zijn later op de middag door Mette op het strand opgepikt en we hebben nog wat andere kleinere klusjes op de boot afgerond. ’s Avonds voor het eerst Pizza in het oventje gebakken en lekker gesmuld. Daarna gaan slapen want de volgende dag wilden wij om 7 uur vertrekken.

Zaterdag 11 augustus Portosin naar Muros

Om 08.00 uur gebeurde er dus werkelijk helemaal niets. De buren hadden toch maar besloten niet te vertrekken en nog een dagje langer te blijven. We zijn de haven binnengegaan om even te wassen en boodschappen te doen. Frans en Jannie van de SHISCO zijn met ons meegevaren en zijn het dorp ingegaan en zouden terug onze bijboot nemen naar de ankerplaats. Nadat wij een giga trap hadden beklommen naar de locale supermarkt, zijn we terug langs de SHISCO gevaren om even te informeren  naar onze bijboot en zij zegde toe deze naar Muros te slepen. Het eerste stuk op de motor en toen heerlijk op het zeil met een 20 knopen naar Muros. Daar hebben we maar weer heerlijk gegeten en ’s avonds nog een spelletje gedaan. Frans en Jannie zouden nu de volgende morgen om 07.00 uur proberen weg te gaan……..

Vrijdag 10 augustus Muros naar Portosin

Zoals geplanned voor de SHISCO om 08.00 uur weg en lieten wij ons eigen ankertje vallen. Toen iedereen aan boord van de Mero eindelijk wakker was, hebben we heerlijk ontbeten en zijn met onze dinghy naar de vaste wal gegaan. Het was markt in Muros dus gezellig druk. We hebben heerlijk wat door dit leuke dorpje geslenterd, de vitaminen weer lekker aangevuld met allerlei vers fruit en zouden ook nog een boodschappen doen. Dus toen wij om 14.00 uur de supermercado wilden binnenstappen werden wij er ook onmiddellijk weer uitgegooid, ze gingen sluiten, siësta tot 17.30!
We zijn naar de bijboot gegaan en via Dixbay en SHISCO (die weer terug was gekomen vanwege mist) naar de Mero gegaan en zijn toen met een lekker windje naar de overkant van de Ria gevaren. Ergens halverwege zou een mooi strandje zijn. Vlakbij het strandje kwamen we tot de conclusie dat de wind in deze hoek van de ria er recht opstond, zodat we niet rustig konden liggen. We zijn toen maar rechtdoor gevaren naar Portosin. Inmiddels was in ons kielzog de SHISCO weer opgedoken, die wilden nog wel even de foto’s overnemen die ik ’s morgens had gemaakt bij hun vertrek. Dixbay was nog even aan het stoeien met de gasfles, dus die kwam er misschien later achteraan. Hoewel we de hele weg gevist hebben en halverwege zelfs zeil hebben weggenomen om de snelheid te verlagen hebben we niets gevangen….Zelfs ’s avonds met de bijboot geen succes gehad. We eindigden weer naast de SHISCO en na weer een heerlijke borrelavond waar we tot laat in de avond een spelletje met kinderen en de bemanning van de SHISCO  hebben gedaan, zouden ze weer om 08.00 uur vertrekken…

Donderdag 9 augustus Camarinos naar Muros.
De wekker stond om 07.00 uur om op tijd onderweg te gaan naar de volgende Ria, met ronding van de beruchte Kaap Finistere, die bekend staat om diet wat hardere wind en hardnekkige mistbanken. Toen Coen zijn hoofd echter buiten het luik stak zag hij overal mist in onze Ria, dus snel alles weer dicht en om 08.00 uur weer proberen. Dixbay zagen we wel vertrekken in de mistvlagen. Om 08.00 uur was het iets minder mistig en het was in ieder geval licht, zodat je tenminste nog iets kon onderscheiden, kortom, anker op en fok uit en met een licht briesje werden wij de Ria Camarinos uitgeblazen. Buiten viel de wind echter al sne weg en daar hebben we de motor een half uurtje bijgehad. Vlak voor Finistere hadden we Dixbay al weer in zicht en het ging voorspoedig, met een snelheid van een knoop of 4,5 onder zeil was het goed leven op ons schuitje. Coen had zich voorgenomen om de kaap Finistere ruim te ronden zodat wij zo min mogelijk last van stroming, wind en mist zouden hebben.

De wind nam een beetje toe, stroming hebben we niets van gemerkt, maar de mist, ja die was er dus ineens. Snel de genua in zodat we beter zicht hadden en de radar aan. Dit bleek niet overbodig, want een (zeil)bootje door Coen al opgepikt op de radar lag ineens naast ons, zij hadden ons ook gezien, dus gelukkig ging alles goed. Wat we het minst leuk vinden, mist, zaten we nu middenin. Nog even contact gehad met Dixbay, die ook duidelijk op de radar waarneembaar was, en gevraagd of zij ons ook op radar konden zien, nou dat was dus gelukkig een positief antwoord. De door Idris van de Dixbay in Eastbourne in de mast geplaatste radareflector werkte dus super. Evensnel als de mist was opgekomen was deze ook weer verdwenen en in een heerlijk zonnetje werd onze reis voortgezet, de wind nam nog iets toe en met een gangetje van zo’n 5 a 6 knopen schoot het lekker op. Onderweg nog alle tijd gehad om ons vistuig op orde te maken, maar ik ben bang dat we een beetje te snel gingen. Bij het indraaien van de Ria hebben we de genua ingedraaid en de motor gestart, omdat de wind wel erg om de berg draaide. Tijdens deze ‘werkzaamheden’ werden we blij verrast met onze eerste aanbeed van deze reis, een grote makreel. Zachtjes zijn we doorgevaren richting Muros en zowaar nog twee makrelen beten. Nu hadden we er drie, niet genoeg voor twee boten, Dixbay lag inmiddels voor anker, we besloten nog een rondje voor Muros te draaien, want zo is vissen best leuk (voor ons, niet voor de makrelen). Weldra had ook nummer 4,5,6 en 7 zijn of haar tandjes in het overheerlijke witte veertjes gezeten waren ze, op een na, in ons emmertje geland. In Muros aangekomen, bleek Dixbat het avondmaal al achter de kiezen te hebben, wij wilden iets dichter bij het dorp ankeren en voeren dus nog een stukje door.
Vlak bij het dorpje zagen wij visliefhebbers van de SHISCO liggen, Frans en Jannie. We legden bij hun aan en nadat we een heerlijk gezamenlijk biertje hadden gedronken, Frans de stootwillijnen van de Mero gesplitst had en Coen vakkundig de makrelen had schoongemaakt, heeft onze Cobb ons weer een prima dienst bewezen. Jasmin had er nog een heerlijke pasta salade bijgemaakt en een heerlijk maal voor 7 personen was geboren en werd met liefde verorberd. Kortom op onze eerste visdag 7 makrelen vangen vonden we niet slecht. ’s Avonds werd het niet heel erg vroeg maar wel gezellig. Chapeau voor de Shisco, want die wilden de volgende dag om 08.00 uur weg.

Woensdag 8 augustus Stranddag
Vandaag zijn Coen en Idris even boodschappen wezen doen, nieuw slangetje voor de BB-motor en wat levensmiddelen en vervolgens na een heerlijke koffie (1x solo en 1 x con lecce) zijn we samen met de Dixbay opnieuw naar het strandje aan de overkant van de Ria gevaren. Coen heeft opnieuw aan de buitenboord motor geknutseld  en deze loopt gelukkig weer als een zonnetje. Na een zachte landing op het strandje hebben we daar samen met de kinderen een giga dijk in het kleine riviertje gebouwd. toen wij klaar waren, hebben we een verbrouwereerde Spaanse jongen geholpen zijn ietwat lullige dijkje te versterken met behulp van onze stenen (we blijven toch Nederlanders…)’s Avonds richting ankerplaats gevaren en daar onze Cobb warmgestookt voor een welverdiende BBQ.

1. Hoop dat jullie alle was weggewerkt hebben, na Portosin zal dat er niet makkelijker op worden zonder wasmachines;-)

2. Wat betreft de vis .....eerst zien dan geloven !

3. Wat een goddelijke zeilen en vissen. Jaloers?. Helemaal niet. Hier is het nu ook 25 a 26 graden en vandaag zal het nog warmer worden.
    Goed dat alles werkt en geen meleur hebt.
    Laten we hopen dat het zo voorspoedig blijft gaan.
    Hier verder geen schokkende zaken of het moeten al de medailes op de Olympische Spelen zijn die we binnen hebben gehaald.
    Goed gaan en tot later.

Roel Boers

4. Marcel van Petegem16 augustus 2012 om 11:44

Hoi Coen en familie, je weet ik ben geen zeiler maar van deze verhalen zou ik bijna jaloers worden, let wel op ik zeg BIJNA.
    Veel succes met de voortzetting van dit avontuur.
    Ps. is die ankerlier nu gemaakt?